شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#واشنگتن#افغانستان#مقامات

واشنگتن پست: احتمال دارد کابل تا یک ماه دیگر سقوط کند


واشنگتن پست: احتمال دارد کابل تا یک ماه دیگر سقوط کند

درحالیکه پیش از این برخی ارزیابی‌های امنیتی احتمال سقوط افغانستان طی ۶ ماه را مطرح کرده بود، واشنگتن پست به نقل از مقامات امنیتی آمریکا از احتمال سقوط کابل تا یک ماه آینده خبرداد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا به «واشنگتن پست» گفتند که در پی تحولات اخیر افغانستان، دولت بایدن خود را برای سقوط کابل آماده می‌کند.

یکی از مقامات که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که براساس ارزیابی‌های جدید ارتش آمریکا، امکان دارد کابل تا 3 ماه آینده سقوط کند، با این حال برخی ارزیابی‌های دیگر از احتمال سقوط پایتخت افغانستان طی یک ماه آینده خبر می‌دهند.

پیش از این، مقامات اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی وضعیت امنیتی افغانستان گفته بودند که دولت افغانستان ممکن است 6 تا 12 ماه پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی و ناتو از این کشور سقوط کند.

از سوی دیگر «پولتیکو» نیز به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش می‌دهد که این کشور مسدود کردن سفارت خود در افغانستان را در دست بررسی دارد.

براساس این گزارش، یکی از گزینه‌های در حال بررسی، مسدود کردن سفارت آمریکا در کابل و تخلیه دیپلمات‌ها از این کشور تا پایان ماه جاری میلادی است.

همچنین دیگر گزینه‌ها شامل باز نگه داشتن سفارت با کاهش حداکثری دیپلمات‌ها مستقر در سفارت کابل است و گفت‌وگوها درباره شمار دیپلمات‌ها با توجه به خطر موجود برای آن‌ها جریان دارد.

تیر ماه نیز «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده بود مقامات آمریکایی به دلیل نگرانی از وخیم‌تر شدن وضعیتی افغانستان و پیامدهای و تهدیدات احتمالی آن برای نظامیان باقیمانده، دیپلمات‌ها و دیگر شهروندان آمریکایی، تلاش‌ها برای ایجاد یک برنامه جهت خروج اضطراری از کابل را شدت بخشیده است.

سفارت آمریکا در کابل در ماه‌های اخیر نیز چند بار از شهروندان این کشور در افغانستان خواسته تا با استفاده از پروازهای تجاری موجود فوراً افغانستان را ترک کنند.

انتهای پیام/.