«داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سمت گرفتن نمایندگان مجلس در کابینه دولت اظهار کرد: نماینده بر اساس رایی که از موکلین خود می گیرد، نوعی وکالت را برای یک مدت خاصی که برای نماینده مجلس 4 سال است قبول می کند تا بیاید و از حقوق موکلینش دفاع کند و بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد.

او افزود: وقتی فردی به عنوان نماینده به جایی ورود پیدا می کند و در معرض رای قرار می گیرد به نوعی قرارداد برای مدت خاصی بین خود و موکلین منعقد می کند و بایستی در چارچوب قراردادی که با رای مردم برای مدت خاصی منعقد شده و به عنوان وکیل آنها انتخاب شده است، انجام وظیفه کند.

قنبری ادامه داد: به لحاظ قانونی، قوانین کشور این امکان را برای نمایندگان ایجاد کرده که بعد از نمایندگی بتوانند استعفا بدهند و در گذشته هم مواردی وجود داشته که افرادی از مجلس استعفا می دادند و به جاهای دیگر می رفتند اگر چه این اقدام قانونا منع نشده و به لحاظ قانونی امکانپذیر است که نماینده استعفا بدهد و در جای دیگری، به انجام وظیفه و خدمت بپردازد. اما در کل بر اساس چارچوب ها و منطق نمایندگی و به لحاظ تئوریک به نظر می رسد ایراد داشته باشد زیرا نماینده نوعی تعهد را در قبال موکلین و نمایندگان پذیرفته است و حرکت در این مسیر می تواند در چارچوب نمایندگی بیشتر با آن منطق سازگار باشد اما به لحاظ قانونی هم برای خروج نماینده از مجلس و استعفای نماینده در صورتی که استعفا به رای گذاشته شود و نمایندگان دیگر هم قبول کنند منعی هم وجود ندارد.

او تصریح کرد: این امکان به لحاظ قانونی برای نمایندگان فراهم است که در جای دیگر به خدمت بپردازند اما قانونا بایستی ابتدا بیایند و استعفا بدهند و استعفای آنها در مجلس از طرف نمایندگان پذیرفته شود و آن موقع استعفای نمایندگان قانونی است. نماینده حق این را ندارد که به صورت یک طرفه از مجلس استعفا بدهد و خارج شود. این استعفا از طرف موکلین مردم باید پذیرفته شود و شاید یکی از دلایل منطقی که برای این پذیرش استعفا از طرف بقیه نمایندگان در نظر شده است همان چارچوب تئوریکی است که نوعی قرارداد، بین موکلین و نماینده ایجاد می کند به همین دلیل پذیرش استعفا به رای سایر موکلین ملت گذاشته شده که آنها بیایند من باب دفاع از حقوق ملت ارزیابی کنند که استعفای فردی که نماینده است به  مصلحت هست یا نه؟

قنبری متذکر شد: بنابراین آن چارچوب تئوریکی که منطقا اجازه نمی دهد نماینده از مجلس خارج شود این را احاله کردند به رای نمایندگان ملت و این نمایندگان ملت هستند که می توانند تصمیم بگیرند که نماینده استعفایش پذیرفته شود یا خیر؟ در کل نماینده بدون پذیرش استعفا از طرف سایر نمایندگان مجلس به نمایندگی از ملت نمی تواند یک طرفه آن را فسخ کند و یک طرفه به نمایندگی خود خاتمه دهد. 

این سیاستمدار خاطرنشان کرد: در مجموع در مناطقی که یک نماینده وجود دارد قطعا مشکلاتی پیش می آید اما در مناطقی که تعداد نمایندگان بیش از یک نفر است، عملا می شود گفت که مطالبات مردم محول می شود به سایر نمایندگان که آن مطالبات را پیگیری کنند اما قطعا برای مناطقی که یک نماینده دارند این می تواند مشکل ساز شود. 6