شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#دلار#یورو
نیم قرن با اقتصاد ایران در 21 مرداد

خداحافظی با یورو و دلار در مبادلات تجاری/کمک نرخ شناور ارز به اقتصاد ایران

کدخبر: 432814
معاون وزیر امور خارجه می‌گوید: در روابط اقتصادی با بسیاری از کشورها دلار را کنار گذاشته‌ایم و در حال کنار گذاشتن یورو هستیم.

ماشین زمان امروز در 21 مرداد نیم قرن گذشته را مرور کرده است. در ماشین زمان سرخط های خبری اقتصاد ایران در رسانه در برش ها 10 سال یک بار مرور می شود.

 

21 مرداد 1351

ایران و شوروی کارخانه کائوچو می‌سازند

مذاکرات چهارمین کمیسیون دائمی همکاری‌های اقتصادی ایران و شوروی در مسکو پایان یافت و پروتکل آن در ساعت یک و نیم بعد از ظهر همان روز از طرف آقای هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد ایران و آقای س.آ.اسکاچکوف رئیس کمیته دولتی شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی سیوسیالیستی برای روابط اقتصادی با ممالک خارجی به امضا رسید.

ایران و شوروی همچنین توافق کردند که در زمینه ایجاد یک کارخانه ساخت کائوچوی مصنوعی (پلی ایزو پیرین) به ظرفیت 60 هزار تن در سال همکاری کنند.

شوروی موافقت کرد که تولیدات این کارخانه را مازاد بر مصرف داخل ایران حداکثر تا 55 هزار تن در سال خریداری کند و ایران اعلام داشت که قیمت فروش محصول کارخانه را براساس قیمت تمام‌شده به اضافه سود معقولی برای این واحد صنعتی تعیین خواهد کرد.

براساس این پروتکل طرفین موافقت کردند که توسعه کارخانه ذوب‌آهن آریامهر تا یک میلیون و 900 هزار تن فولاد در سال انجام شود.

قرارداد خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و خدمات فنی مربوط نیز بلافاصله از طرف آقای امیرعلی شیبانی مدیرعامل شرکت ملی ذوب‌آهن ایران با موسسه صادرات صنایع سنگین شوروی به امضا رسید. شوروی موافقت خود را با واگذاری اعتبارات لازم که 260 میلیون روبل است برای اجرای این طرح اعلام داشت.

ایران و شوروی همچنین موافقت کردند که مطالعات خود را درباره امکان تهیه گاز از منابع ایرانی برای صدور به شوروی دنبال کنند و شوروی موافقت کرد که به این منظور کارشناسان خود را در آینده نزدیک نزدیک برای تبادل‌نظر در زمینه استفاده از منابع گاز سرخس به ایران اعزام دارد.

شوروی اعلام کرد آماده است ظرف 10 تا 15 سال آینده هر سال 20 تا 25 هزار تن کشمش، 30 هزار تن پنبه، 2 تا 5 هزار تن مغز بادام، 5 هزار تن برگه زردآلو، 50 هزار تن مرکبات اضافه بر مقادیری که در موافقتنامه‌های فعلی در نظر گرفته شده است، از ایران خریداری نماید.

 

21 مرداد 1371

ارز تک‌نرخی، رشد اقتصادی ایران را متوقف نمی‌کند

چنانچه سیاست نرخ واحد ارز (نرخ شناور) در ایران به اجرا درآید، رشد اقتصادی ایران متوقف نخواهد شد.

در مقابل کسانی که به صادرات اشتغال دارند، از آن سود خواهند برد.

اگرچه در این شرایط واردکنندگان کالا مبالغ بیشتری برای واردات و راه‌اندازی تولیدشان خواهند پرداخت. اما نرخ واحد ارز، قیمت‌ها را در یک میزان نگاه می‌دارد که منابع به شکل بهتری پخش می‌شود و رشد اقتصادی نیز بهتر خواهد شد.

دکتر بیژن آقا اولی، اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول گفت: اجرای سیستم نرخ ارز شناور به اقتصاد ایران کمک می‌کند، زیرا یکی از عللی که سرمایه از خارج کمتر وارد می‌شود این است که سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند، پس از سرمایه‌گذاری سرانجام با چه نرخ ارزی پول و سود خود را خارج خواهند کرد.

این‌طور که پیش می‌رود، عملا ریال در مقابل دلار کاهش ارزش می‌یابد، اما نرخ واحد ارزی که برای دلار تعیین می‌شود، اگرچه ممکن است از 1400 ریال بیشتر نباشد، ولی مسلما از 600 ریال برای هر دلار بیشتر خواهد بود.

دکتر آقا اولی درباره وام‌دهی صندوق بین‌المللی پول گفت: این صندوق برای اعطای وام تمام سیاست‌های اقتصادی را با هم مورد بررسی قرار می‌دهد و به مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و بودجه‌ای توجه دارد، اما بانک جهانی به صورت پروژه‌ای وام می‌دهد و تاکنون نیز دو فقره وام در اختیار ایران قرار داده است.

نرخ ارز شناور به اقتصاد ایران کمک می‌کند، زیرا یکی از عللی که سرمایه از خارج کمتر وارد می‌شود این است که سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند، پس از سرمایه‌گذاری سرانجام با چه نرخ ارزی پول و سود خود را خارج خواهند کرد.

این طور که پیش می‌رود، عملا ریال در مقابل دلار کاهش ارزش می‌یابد، اما نرخ واحد ارزی که برای دلار تعیین می‌شود، اگرچه ممکن است از 1400 ریال بیشتر نباشد، ولی مسلما از 600 ریال برای هر دلار بیشتر خواهد بود.

دکتر آقا اولی درباره وام‌دهی صندوق بین‌المللی پول گفت: این صندوق برای اعطای وام تمام سیاست‌های اقتصادی را با هم مورد بررسی قرار می‌دهد و به مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و بودجه‌ای توجه دارد؛ اما بانک جهانی به صورت پروژه‌ای وام می‌دهد و تاکنون نیز دو فقره وام در اختیار ایران قرار داده است.

 

نرخ رشد اقتصادی 2 سال اخیر؛ 11 درصد

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن رد شایعه رکود اقتصادی با اعلام میانگین نرخ شد اقتصادی کشور در 2 سال اخیر به میزان 11 درصد، گفت: عمده مشکل ما در بازار این است که عده‌ای در بازار به روش ساده بورس‌بازی عادت کرده‌اند و شرایط اینک برایشان مطلوب نیست.

دکتر نوربخش با اشاره به اختلاف نرخ تولید و توزیع طی سالیان گذشته گفت: به عنوان مثال در سال 65 فروشندگان و تولیدکنندگان هیچ‌گونه نگرانی نداشتند؛ چراکه انبوه خریداران را در صف مقابل خود می‌دیدند و هر کالایی به هر صورت فروش می‌رفت، ولی امسال شرایط دلخواه آنان نیست و از این پس نیز نخواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در سال 71 تولید و توزیع‌کنندگان، خریداران سال‌های گذشته را پیش‌روی نمی‌بینند، احساس خطر می‌کنند و به همین جهت از بحران صحبت می‌کنند.

دکتر نوربخش گفت: به جای اشاعه این شایعات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ما باید به فکر بازارهای جدید فروش باشند و در این زمینه حتی ما بازاریابی را نیز شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: عملکرد مالی دولت در سال‌های 68، 69 و 70 بسیار موفق بوده است.

طی این سال 90 درصد از برنامه اول پنجساله در این بخش تحقق پیدا کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس وظایف سال 71 بخش مالی کشور را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این وظیفه در شرایطی انجام می‌شود که نظام هماهنگ پرداخت‌ها با 1100 میلیارد ریال و افزایش متوسط بالای 50 درصد دستمزد بار مضاعفی را تحمیل می‌کند.

نوربخش سپس به حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی کشور اشاره کرد و آن را طی سال گذشته 15 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: تنها در بخش نفت باید 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کردیم که 9.8 میلیارد دلار آن انجام شده است.

 

21 مرداد 1391

پای چینی‌ها به طرح‌های فولادی باز شد

پای چینی‌ها به هفت طرح فولادی هم باز شد. ادعای مسوولان مبنی‌بر اینکه بخش خصوصی از سرمایه‌ کافی برای حضور در طرح‌های فولادی برخوردار نیست ظاهرا دلیل اصلی است که موجب شد تا پای چینی‌ها به طرح‌های فولادی باز شود، چراکه به گفته فعالان این بخش، خصوصی‌ها در صورت لزوم توانایی ورود به طرح‌های فولادی را دارند اما به بازی گرفته نمی‌شوند.

مهندی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نتایج سفر هیات چین به ایران از طی شدن مراحل نهایی قرارداد تامین منابع مالی هفت طرح فولادی توسط چینی‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه باید یک قرارداد تجاری با آنها می‌بستیم که یک سند کم داشتیم و هم‌اکنون در حال نهایی کردن قرارداد هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است چینی‌ها خط اعتباری برای هفت طرح فولادی باز کنند، گفت: خط اعتباری باز نمی‌کنند بلکه براساس یک قرارداد تجاری با آنها همکاری می‌کنیم.

وزیر صمت گفت: هیات چینی به ایران سفر کرد و در این سفر مذاکراتی درباره طرح‌های فولادی داشتیم.

غضنفری ادامه داد: رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌زودی خبرهای خوشی را درباره طرح‌های فولادی استانی اعلام خواهد کرد.

 

خداحافظی با یورو در مبادلات تجاری

معاون وزیر امور خارجه می‌گوید: در روابط اقتصادی با بسیاری از کشورها دلار را کنار گذاشته‌ایم و در حال کنار گذاشتن یورو هستیم.

عباس عراقچی توضیح بیشتری درباره این موضوع ارائه نکرده است، با این حال به نظر می‌رسد این موضوع در ادامه تلاش ایران برای کاهش وابستگی خود به ارزهای دول غیرهمسو انجام شده باشد.

عراقچی درباره نحوه دریافت پول نفت ایران ازسوی کشورهایی مانند هند، ژاپن و کره‌جنوبی گفت: با هر کشوری مکانیزم و روش خاص برای پرداخت عواید نفتی ایران داریم؛ مثلا در مورد هند بخشی را به روپیه می‌پردازند و بخشی را به یورو؛ آن بخشی که به روپیه پرداخت می‌شود، از مجموع واردات ما از این کشور کمتر است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: سال‌هاست که پول نفت خود را از ژاپن به‌صورت ین می‌گیریم که در کنار دلار و یورو از ارزهای معتبر دنیا است و در تمامی دنیا نیز می‌توان آن را خرج کرد.

سفیر پیشین ایران در ژاپن تصریح کرد: ژاپنی‌ها نخستین کشور در آسیا بودند که بیمه نفتکش‌های ما را قبول کردند و درباره نقل و انتقال پول نیز کمترین مشکل را با آنها داریم.