«محسن کوهکن»، سیاستمدار اصولگرا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم اعتماد مجلس به کابینه دکتر رئیسی اظهار کرد: در ارتباط با رای اعتماد به دو مطلب توجه می شود. یکی صلاحیت فردی است و یکی هم برنامه هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می دهند که در این دوره این دو ویژگی بی تاثیر نیست. یعنی یک نفر ممکن است از لحاظ فردی انسان با صلاحیتی باشد و  از لحاظ فردی هیچ مشکلی نداشته باشد اما برنامه ای که برای اداره آن وزارتخانه دارد مورد نظر نباشد.

او افزود: در جلساتی که کمیسیون ها دعوت می کنند معمولا مرسوم این بوده که این بحث ها انجام می شود یعنی اگر ابهامی است نمایندگان سوال می کنند و وزیر پیشنهادی توضیح می دهد یا با توضیح او این ابهام برطرف می شود و یا وزیر اشکال را می پذیرد و تغییر در شیوه، روش و برنامه خود می دهد. این جلسات که آقایان وزرا در زمینه های تخصصی برگزار می کنند بسیار موثر است البته به شرط اینکه با قضیه کاملا تخصصی و چارچوب دار برخورد شود و موضوع در تعارفات قرار نگیرد.

کوهکن با تاکید بر این مطلب که من نمی خواهم این مجلس را متهم کنم، گفت: من چالش های این بحث را در گذشته یادآوری می‌کنم. ما در گذشته مواردی داشتیم که امیدوارم مجلس و هیات رئیسه جلوی این کار را بگیرند. ظاهرا در ارتباط با بعضی از مسائل این کار را کردند و ارزیابی ما از این جهت مثبت است و آن این است که از ترددهای بدون مورد و بیجا به مجلس توسط هر کسی خودداری کنند. فرض کنید بنده نماینده ادوار باشم. یک موقعی کمیسیون از افراد کابینه دعوت می کند که شما این اطلاعات را دارید، بیایید و ارائه بدهید که این اشکال ندارد حالا این نظرات را یا می پذیرند و یا نمی پذیرند. اما گاهی اوقات است که افراد حضور پیدا می کنند و این حضور می تواند منفی باشد پس چنین اجازه ای، داده نشود.

او تصریح کرد: اگر در مورد صلاحیت فردی ابهامی دارند در این جلسات ابهامات برطرف شود و اگر در مورد برنامه کاری، سوالات و یا ابهاماتی دارند که یا قبول ندارند و یا ایرادی بر آن وارد است در برنامه نقد بشود. اگر جلسات وزرا با کمیسیون ها به معنی واقعی در تعارفات نیفتد و چارچوب دار برگزار شود بسیار موثر خواهد بود تا در صحن علنی مجلس برای اداره کننده جلسه، زحمت زیادی ایجاد نشود و نمایندگان راحت بتوانند تصمیمات خود را بگیرند.

کوهکن ادامه داد: اصل بر اعتماد است و شکی در آن نیست که آقای رئیس جمهور کسانی را که معرفی می کند که به آنها اعتماد دارد. مگر می شود به فردی که اعتماد ندارد او را پیشنهاد کند. مهم این است که این شناخت رئیس جمهور با سازوکارهای لازم به نمایندگانی که می خواهند تصمیم بگیرند به درستی منتقل شود. حق قانونی و انحصاری رئیس جمهور است که افراد را به تشخیص خود به مجلس معرفی کند از طرف دیگر حق انحصاری مجلس است که صلاحیت ها را بررسی کند، تصمیم بگیرد و رای بدهد. این حق دو طرفه در یک تعامل نزدیک تحقق پیدا می کند.

او متذکر شد: من غیر تعاملی برخورد کردن با این مسئله را در دولت گذشته چون در مجلس بودم، احساس کردم. با این که آقای روحانی هم مجلس بودند و روحیات مجلس را می دانستند ما چیزی به عنوان بحث، صحبت و هماهنگی قبلی و اولیه به آن صورت نداشتیم و این چیز خوبی نبود. این منافاتی هم با تفکیک قوا ندارد، هم می شود استقلال قوا را حفظ کرد و هم مراعات حق و حقوق را داشت.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اگر قضیه به صورت کارشناسی مطرح و گفته شود نتیجه آن هر چیزی که باشد هم افکار عمومی را می‌تواند اغنا کند وهم می تواند به وحدت و اتحاد بین دولت و مجلس کمک کند و نگذارد خدشه ای به آن وارد شود مهم شیوه است. من با تجربه ای که دارم معتقد هستم که شیوه بررسی بسیار مهم است و حرف اول را می زند. این شیوه اگر درست، اخلاقی، منطقی و برادرانه باشد و اگر وزیری رای نیاورد مورد ناراحتی رئیس جمهور نمی شود و فرد بعدی را معرفی می کند اگر هم به هر جهت رای آورد که بر اساس شناخت و بررسی، خواهد بود. امیدواریم این جلسات که توسط کمیسیون ها برگزار می شود جلسات پرباری باشد و در امر انتقال شناخت در مورد وزرا به اقایان نماینده کمک کند. 6