به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد:مجموع بیماران کووید19 در کشور به 4 میلیون و 281 هزار و 217 نفر رسید و مجموع جان باختگان این ویروس کشند به 95 هزار و 647 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون 618 هزار و 224 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و 6 هزار و 932 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا روز گذشته 336 شهر کشور در وضعیت قرمز، 84 شهر در وضعیت نارنجی، ۲28 شهر در وضعیت زرد بودند.

رکود شکنی هفته: مرگ کرونایی

پس از قریب دو سال که از ورود ویروس کرونا به کشور می گذر روز یکشنبه 17 مرداد ماه 1400 مرگ روزانه کرونایی رکود خود را شکست و در این تاریخ 588 فوت بر اثر کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت در کشور ثبت شد.

تکذیب هفته: اختلال در نوبت دهی مراکز شماره گذاری

هفته اخباری در خصوص ایجاد اختلال در سامانه نوبت دهی اینترنتی مراکز تعویض پلاک خودرو منتشر شد که در این راستا سرهنگ حسین رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور ناجا با رد این خبر گفت: فقط ظرفیت پذیرش در سامانه کاهش یافته است.

ادعای هفته: کمبود معلم ریاضی

هفته گذشته به برخی والدین که برای انتخاب رشته فرزند خود در رشته ریاضی اقدام کردند، گفته شده که معلم ریاضی ندارند و نمی‌توانند کلاس آن را برگزار کنند بنابرین فرزندان آنان نمیتوانند در این رشته ثبت نام کنند.

 علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در سال تحصیلی جدید گفت: کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش موضوعی است که خاص سال‌های اخیر بوده و کماکان به قوت خود باقی است. ما به دلیل سیاست‌های نیروی انسانی که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 اتخاذ شده، این مسائل را شاهد هستیم و اکنون اثرات آن را در نظام آموزشی می‌بینیم.

او افزود: این که به خاطر کمبود معلم نتوانیم رشته ایجاد کنیم، باید مستند و مبتنی بر شواهد بررسی شود. آن گونه که ما بررسی کردیم در تاسیس رشته در یک مدرسه و منطقه بیشتر تقاضای اجتماعی حرف اول را می‌زند.

واردات هفته: واکسن کرونا

محمد حسین قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر روز 17 مرداد گفت:دوازدهمین محموله واکسن کرونا، تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر روز یکشنبه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر  ادامه داد: در این مرحله یک میلیون و صد هزار دُز واکسن به کشور وارد شد، از ابتدای مردادماه امسال تاکنون جمعیت هلال احمر در چهار نوبت، بیش از چهار میلیون و 400 هزار دُز واکسن کرونا وارد کرده است که رکورد جدیدی در بحث واردات واکسن به حساب می‌آید. لازم به یادآوری است که تاکنون 13 میلیون و 740 هزار دُز واکسن کرونا توسط 14 پرواز به کشور منتقل شده است.

کمبود هفته: سرم تزریقی

هفته گذشته بیمارستان های کشور دچار کمبود سرم تزریقی برای بیماران خود شدند در همین راستا روز 19 مرداد 1400 طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، به تازگی محموله‌های سرم وارد ایران شده و ده‌ها کامیون دیگر نیز از مرز بازرگان در حال ورود است که بدون هیچ ایستایی ترخیص و تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

انتخاب هفته: شهردار تهران

 روز یکشنبه 17 مرداد ماه اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای به عنوان نوزدهمین شهردار پایتخت انتخاب کردند.

حادثه هفته: سیل در آذربایجان شرقی

شبانگاه 16 مرداد ماه در پی وقوع سیل شدید در منطقه کلیبر (روستاهای عربشاه و گوار) 3 نفر از اهالی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی مفقود شدند. که پس از جستجوهای فراوان پیکر بی جان یکی از مفقودین پیدا شد.

در اثر وقوع این سیل، 9 دستگاه خودوری سواری و نیسان، 2 دستگاه تراکتور، ادوات کشاورزی، راه‌های روستایی، سه پل، مزارع و باغها خسارت زیادی دیده اند و چندین منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده است.

محدودیت هفته: ایام محرم

سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت از اجرای محدودیت‌های ترافیکی با توجه به برگزاری مراسم در نیمه اول محرم و حضور هیئات و دسته‌های عزاداری در سطح معابر و میادین خبر داد.

او با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین (ع) گفت: با توجه به فرارسیدن دهه اول محرم شرایط ترافیکی و محدودیت های متفاوتی برقرار خواهد شد که این طرح‌ها متناسب با شرایط هیئت‌های عزاداری است چرا که با اجرای مراسم در فضای باز و شبکه معابر بخشی از خطوط ویژه، میادین و سطح معابر به مراسم عزاداری تعلق خواهد گرفت.

رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان این مطلب که یکی از آسیب‌های این ایام به بحث تصادفات عابر پیاده برمی‌گردد تصریح کرد: تاریکی شب، لباس مشکی عابران و خستگی برخی از رانندگان در ساعات پایانی شب و عدم تمرکز می‌تواند حوادث ترافیکی ناخوشایندی را رقم بزنند بنابراین از عزاداران و رانندگان تقاضا می‌کنیم که در حاشیه شبکه معابر و هیئت‌های عزاداری با تمرکز و دقت بیشتری تردد کنند تا کمترین حادثه را شاهد باشیم.

او از روسای هیئات عزاداری درخواست کرد که با جانمایی و چینش درست، تخصیص جای پارک مناسب برای خودروها و همچنین تامین روشنایی و استقرار مناسب موکل‌ها در ارتقاء ایمنی عزاداران کوشا باشند.

سردار حمیدی درباره چگونگی اجرای طرح تردد شبانه با توجه به حرکت دسته‌جات در ساعات پایانی شب اعلام کرد: تغییر ساعت تردد شبانه موکول به نظر ستاد ملی مقابله با کروناست که تا این لحظه ابلاغیه‌ای مبنی بر تغییر ساعت ارسال نشده و به محض تصمیم گیری و ابلاغ، تغییر ساعت‌ها لحاظ خواهد شد.

رئیس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین در ایام محرم از 30 دقیقه بامداد تا 06:30 صبح مجاز است.

جنجال هفته: زیر گرفتن دو زن برای ارشاد

هفته گذشته فیلمی از شهرستان ارومیه در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک نفر به قصد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حجاب دو زن آنها را با خودرو خود زیر می گیرد که یکی از این دو زن دچار مصدومیت شدید شده و به بیمارستان منتقل می شود.

این فیلم جنجال گسترده و بازتاب بسیاری در کشور به پا کرد که معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده در جمع خبرنگاران در واکنش به این اتفاق گفت: امر به معروف و نهی از منکر شرایط و شروط مربوط به خود را دارد و فرد باید ارتباط موثر با مخاطب خود برقرار کند و شایستگی آن را داشته باشد که با مخاطب خود به درستی صحبت کند.

او افزود: این نوع رفتارهای هیجانی که برگرفته از تعالیم دینی ما نیست سطحی نگری است. اگر رسیدگی قانونی صورت گرفته که تشکر می‌کنم وگرنه باید برخورد شود. اینکه فردی با ماشین خانمی را به بهانه ارشاد کردن زیر بگیرد، جنایت است.

مهلت هفته: انتخاب رشته کنکور 1400

 سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری 1400 تا 21 مرداد ماه تمدید شد.

شروط هفته: اعزام زائران ایرانی به حج عمره

 علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت درباره امکان برگزاری "عمره مفرده" برای افرادی که واکسینه شده‌اند، گفت: برای راه‌اندازی عمره چند شرط اساسی وجود دارد؛ نخست اینکه طرف عربستانی برای حفظ عزت، کرامت، سلامت و امنیت عمره‌گذاران ایرانی تضمین لازم را به ما بدهد البته دو سال پیش که با وزیر سابق حج و عمره عربستان مذاکره داشتم، برای امضای متن موضوع مذکور اعلام آمادگی کرد.

او با اشاره به شر ط دوم ادامه داد: با توجه به اینکه امکان اعزام زائر برای عمره مفرده در طول سال وجود دارد، حمایت‌های کنسولی از حقوق اتباع ایرانی در عربستان برای ما یک مسئله اساسی است؛ ما نمی‌توانیم در شرایطی که در عربستان کنسولگری یا نمایندگی جمهوری اسلامی برای حمایت حقوق اتباع ایرانی نیست، زائر اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: درباره موضوع مذکور نیز با طرف عربستانی صحبت کردیم، آن زمان امکان تحقق آن وجود نداشت، اما امیدوارم با توجه به مذاکرات اخیر ایران و عربستان، یخ‌های روابط دو کشور آب و زمینه راه‌اندازی کنسولگری جمهوری اسلامی در عربستان و بالعکس، فراهم شود.

پیش بینی هفته: افزایش مرگ های کرونایی

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلای به کرونا در کشور افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ و میر نیز صعودی خواهد بود.

اصلاحیه هفته: دفترچه انتخاب رشته

اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1400 به همراه رشته های جدید منتشر شد و داوطلبان کنکور سراسری سال 1400 و افرادی که مایل به تحصیل در رشته های بدون آزمون و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی هستند که تاکنون انتخاب رشته نکرده اند، می‌توانند تا پایان روز پنجشنبه 21 مردادماه 1500 فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

متقاضیان باید در مهلت مقرر با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1400 و اصلاحیه جدید به سایت سازمان سنجش مراجعه و کدرشته محل‌های انتخابی خود را ثبت کنند.

واریزی هفته: یارانه نقدی

 یکصد و بیست و ششمین مرحله یارانه نقدی مربوط به مردادماه جاری به‌ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان روز گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

تغییر هفته: تردد شبانه در محرم

سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره چگونگی اجرای طرح تردد شبانه با توجه به حرکت دسته‌جات در ساعات پایانی شب، گفت: هرگونه تغییراتی در این موضوع منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است و تا این لحظه ابلاغیه‌ای مبنی بر تغییر ساعت دریافت نکرده ایم.

افزایش هفته: ساعت کار مراکز تعویض پلاک

سرهنگ حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور ناجا گفت: به دلیل افزایش مراجعه به مراکز تعویض پلاک، فعالیت این مراکز در سراسر کشور از ساعت 15 به ساعت 16 افزایش پیدا می‌کند.