شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

سرعت پیشروی‌های طالبان همه را نگران کرد!+جزییات

دومینوی سقوط مراکز استان ها در افغانستان، از یکشنبه این هفته سرعت گرفته است و تا بامداد امروز چهارشنبه تعداد مراکز استان هایی که به دست طالبان افتاده، به عدد ۸ رسید و حالا این گروه دولت مرکزی را تهدید کرده که در صورت نپذیرفتن پیشنهادهایش برای صلح به کابل یورش خواهد برد.

سرعت پیشروی‌های طالبان همه را نگران کرد!+جزییات

به گزارش منیبان، وخامت اوضاع در افغانستان در روزهای اخیر شدت گرفته است و در مناطقی که مردمانش قصد مقاومت دارند، کار به جنگ های خیابانی کشیده است.

در فراه مرکز استان فراه در مرزهای ایران روز سه شنبه عملا سقوط کرد و به دست طالبان افتاد ، اما مقام های دولتی مدعی شدند که شهر را پس گرفته اند، با اینحال خبرهایی که از فراه می رسد حاکی از درگیری های خیابانی است که همچنان ادامه دارد.

در مزار شریف، مرکز استان بلخ نیز نبردها به حاشیه این شهر کشیده شده است. بسیاری را اعتقاد بر این است که سقوط مزار به منزله سقوط کامل افغانستان و سیطره طالبان بر تمام این کشور است.

تقلای شدید برای حفظ مزار شریف به عنوان آخرین سنگر کار را به جایی کشاند که رئیس جمهوری افغانستان و تعدادی از فرماندهان قدیمی خود را به استان بلخ برسانند.

دیروز سه شنبه اشرف غنی همراه محمد محقق و جمعه خان همدرد، از فرماندهان سابق جهادی، وارد مزار شریف شدند و همزمان عبدالرشید دوستم از رهبران جهادی از قوم ازبک های شمال افغانستان نیز از سفر درمانی از ترکیه به همین استان بازگشت، آن هم در حالی که جنگ به اطراف مزار شریف کشیده شده است.

اشرف غنی در بلخ سرگرم ایجاد جبهه ای قابل اعتنا برای نجات شمال از سقوط کامل و اشغال آن به دست طالبان است و هم اکنون در حال رایزنی با ژنرال دوستم می باشد که به تازگی از سفر درمانی از ترکیه به بلخ بازگشته است

عبدالله عبدالله هم که در دوحه به سر می برد، به رسانه ها گفته که هزاران تن از نیروهای تندرو از لشکر طیبه و جیش محمد از پاکستان به افغانستان آمده اند.

پیشتر هم گزارش های متنابهی از حضور جنگجویان طالبان پاکستان وجود داشت و طالبان در ارتباط با خشونت های صورت گرفته، آنان (تحریک طالبان) را عامل جنایات صورت گرفته معرفی می کرد.

همزمان گروه تروریستی داعش در منطقه حضور دارد و کنترل بخش هایی از افغانستان را به دست گرفته است و در عین حال آماری از پیوستن اعضای این گروه از عراق و سوریه به طالبان در دست نیست.

طالبان فعلا برای فتح کابل حرکت ملموسی نشان نداده و آن را مشروط کرده به نتایج رایزنی ها و نیز تن دادن دولت مرکزی به صلح مورد نظر خودش، با اینحال کارشناسان معتقدند که این یک حیله و تاکتیک جنگی است تا پیشنهاد سیاسی، چرا که درحال حاضر طالبان بیش از ۹۰ درصد خاک افغانستان را به تصرف خود در آورده اند و تنها چند مرکز استان از جمله کابل پایتخت افغانستان مانده است و چنین ابتکارهایی مضحک و فریبنده به نظر می آید.

برخی پیش بینی می کنند طالبان کابل را برای فرصت مناسبی گذاشته است که اولا این شهر هرچه بیشتر از جمعیت تخلیه شود و بخصوص مقام های رسمی و ارشد اگر قصد فرار دارند، بتوانند کشور را ترک کنند تا هزینه های فتح کابل کاهش یابد.

در عین حال، این فرصت، رفته رفته جهان را آماده رویارویی با واقعیت جدید در افغانستان کند.

البته طالبان برای تصرف کابل نیاز به تامل زمانی چندانی ندارد و می توان پیش بینی کرد که تا هفته های آینده در صورتی که فضا و شرایط برای این گروه مهیا شود، به زور وارد پایتخت می شود.

حرکت شتابان و پرقدرت طالبان بسیاری از بازیگران منطقه ای را به غیر از پاکستان و عربستان و امارات نگران کرده است که از جمله کشورهای آسیای مرکزی و روسیه هستند.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، به دنبال سقوط دومینو وار مراکز استان های حساس در افغانستان در هفته جاری ، امروز چهارشنبه از سازمان پیمان امنیت جمعی، شامل کشورهای آسیای مرکزی به غیر از ترکمنستان، خواست تا برای نفوذ تروریست ها به کشورهای عضو این سازمان آماده شوند.