شهر خبر

چه کسی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد؟+سوابق

مطابق قانون رئیس جمهور حداکثر 10 روز پس از تحلیف زمان دارد تا اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ در مقابل، مجلس شورای اسلامی یک هفته فرصت دارد تا به ارزیابی و بررسی سوابق و برنامه‌های افراد بپردازد و نهایتا کابینه را به رای بگذارد.دکتر محمد مهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

چه کسی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد؟+سوابق

به گزارش منیبان؛ حجت الاسلام  سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و سکان دار دولت سیزدهم است که درانتخابات 29 خرداد 1400 توانست با کسب 18 میلیون رای از جانب مردم، پیروز انتخابات شود. حکم ریاست جمهوری رئیسی در روز سه‌شنبه (12مرداد) توسط مقام معظم تنفیذ شد. دو روز بعد پنجشنبه (14مرداد) رئیس دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی تحلیف و رسما 4 سال ریاست وی آغاز شد.

مطابق نص قانون، رئیس جمهور حداکثر 10 روز پس از تحلیف زمان دارد تا اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ در مقابل، مجلس شورای اسلامی یک هفته فرصت دارد تا به ارزیابی و بررسی سوابق و برنامه‌های افراد بپردازد و نهایتا کابینه را به رای بگذارد. نفرات مطرح شده برای وزارت و اشخاص هیئت دولت اگر بتوانند چراغ سبز اعتماد مجلس را کسب کنند، رسما از آن روز آغاز به کار می‌کنند.

دستور شتاب در تشکیل کابینه جدید

رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ، بر ضرورت «سرعت عمل در تشکیل دولت» تاکید کردند و فرمودند «شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به‌ تاخیر بیفتد.» ایشان بر همین اساس خواستار شدند که رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران «شتاب» به‌خرج دهند؛ با توجه به مطالبه رهبر انقلاب احتمال می‌رفت رئیسی در روز تحلیف یا حداکثر تا چند روز بعد کابینه خود را به مجلس تقدیم کند، اما اینگونه نشد. نهایتا امروز چهارشنبه ( 20مرداد)  لیست غیر رسمی کابینه سید ابراهیم رئیسی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد که در ادامه به اسامی وزرای احتمالی می‌‎پردازیم.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

محمد مهدی اسماعیلی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان کبودرآهنگ همدان و دانش آموخته دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، تحصیلات حوزوی را نیز تا پایان دوره سطح ادامه داده است.

معاون فرهنگی مرکز برررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت نهم، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از ۲۰۰ اثر در حوزه تاریخ، معاون استاندار اصفهان، عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در دولت نهم، مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضائیه، مدیرکل نظارت سیمای صدا و سیما و مدیرکل برنامه ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی است.

اسماعیلی تألیفات متعددی اعم از کتاب و مقاله در حوزه فلسفه، اندیشه و فرهنگ از خود برجای گذاشته است.