شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#انگلیسی#عفو بین‌الملل

درخواست عفو بین‌الملل و فعالان انگلیسی برای آزادی آسانژ

انگلیس

سازمان عفو بین‌الملل و گروهی از رهبران و فعالان مدنی و حقوق بشری انگلیس لغو اتهامات آمریکا علیه افشاگر سایت ویکی لیکس را خواستار شدند.

به گزارش مشرق، سازمان عفو بین‌الملل و گروهی از فعالان انگلیسی از دولت آمریکا درخواست کردند تقاضای استرداد «جولیان آسانژ» مدیر سایت افشاگر ویکی لیکس را لغو کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» روز چهارشنبه، ده‌ها رهبر و فعال مدنی و سیاست‌مدار انگلیسی از جمله «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر انگلیس در برابر دیوان سلطنتی لندن تجمع کرده و آزادی آسانژ را خواستار شدند.

علاوه بر این، روز سه‌شنبه نیز سازمان عفو بین‌الملل با سیاسی خواندن اتهامات علیه آسانژ، از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد تمام اتهامات کشورش علیه او را پس بگیرد.

آسانژ در حال حاضر با هفده مورد اتهام مواجه است. از مهم‌ترین این اتهامات نشر هزاران صفحه اسناد و اطلاعات محرمانه درباره حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان است. از جمله این اسناد می‌توان به فیلم کشتار جمعی از غیرنظامیان عراقی از جمله چند روزنامه‌نگار در سال ۲۰۰۷، توسط نیروهای نظامی آمریکایی اشاره کرد.

از سال ۲۰۱۹ آسانژ در زندانی در انگلیس به سر می‌برد و منتظر تصمیم نهایی درخصوص استرداد وی به آمریکا به سر می‌برد. دی ماه سال گذشته دادگاهی در لندن با اشاره به بیماری روحی آسانژ و خطر اقدام به خودکشی، علیه استرداد او را غیرقانونی دانست.

با این حال حدود یک ماه بعد، «مارک ریموندی» سخنگوی وزارت دادگستری دولت جدید آمریکا گفت: «ما درخواست تجدید نظر را ارسال کرده و همچنان به دنبال استرداد [آسانژ] هستیم».

در این درخواست تجدید نظر آمده است بایدن تمایل دارد آسانژ در خاک آمریکا و به اتهام جاسوسی و هک کردن اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک مورد محاکمه قرار گیرد.

منبع: فارس