درخواست دولت بلاروس از آمریکا

دولت بلاروس روز چهارشنبه از آمریکا درخواست کرد تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در این کشور را کاهش دهد.

به نوشته پایگاه خبری «اردو پوینت»، «آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس گفت، از آمریکا درخواست شده تعداد کارکنان سفارت خود در این کشور را تا یکم سپتامبر (بیست روز دیگر) به پنج نفر کاهش دهد.

گالز گفت: «پاسخ ما به اقدامات غیردوستانه و حتی خصمانه آمریکایی‌ها امروز حین دیدار با روبن هاراتونیان کاردار سفارت آمریکا، به آن‌ها ابلاغ شد. در پی اقدامات واشنگتن به منظور کاهش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها و فشار اقتصادی علیه کشورمان، ما نیز به شکل کاملاً عینی، دلیلی برای حضور چنین تعداد چشمگیری از کارکنان مأموریت دیپلماتیک آمریکا در بلاروس نمی‌بینیم».

این مقام بلاروس افزود: «در همین راستا پیشنهاده‌ای به طرف آمریکایی تحویل شد تا تعداد افراد حاضر در سفارت خود در مینسک را تا یکم سپتامبر به پنج نفر برساند. در واقع چنین منطق کاملاً قابل فهمی در مسیر بدتر شدن روابط دوجانبه که شروع کننده آن آمریکا است، قابل در نظر گرفتن است».

وزارت امور خارجه بلاروس روز گذشته نیز درباره تحریم‌های جدید علیه این کشور اعلام کرد: وزارت خارجه بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بلاروس قاطعانه اقدامات قهری ایالات متحده ، انگلیس و کانادا در 9 آگوست علیه بلاروس را محکوم می‌کند».

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع کرد.  وزارت خارجه انگلیس مدعی شد که دولت «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس همچنان به نقض دموکراسی و حقوق بشر در بلاروس ادامه می‌دهد.

تشدید فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بلاروس و شخص الکساندر لوکاشنکو در شرایطی انجام شده که کشورهای غربی پس از آنکه در سرنگونی دولت بلاروس از طریق تظاهرات مخالفان و اجرای کودتا ناکام مانده‌اند به دنبال بهانه‌های تازه برای تشدید فشارها علیه این کشور هستند.

با این حال، به رغم فشارهای کشورهای غربی علیه بلاروس، حمایت روسیه از این کشور همسایه و متحدش ادامه دارد. رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت مینسک با ائتلاف با روسیه مخالف نیست، اما این حرکت نباید به معنای از دست دادن حاکمیت و استقلال باشد. لوکاشنکو پیشتر هشدار داده بود که تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله بسیار نزدیک به مرزهای بلاروس صف‌آرایی هستند.لوکاشنکو گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند».

علاوه بر بلاروس، روسیه نیز ماه گذشته از آمریکا خواست تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در این کشور را کاهش دهد. در همین راستا «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «یورو نیوز»، بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «دولت روسیه از ماه آگوست، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث را به‌جز درخصوص نیروهای گارد، منع می‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما عمیقاً متأثر هستیم که این اقدام ما را به مرخص کردن ۱۸۲ کارمند محلی و ده‌ها پیمانکار در ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در مسکو، ولادیوستوک و یکاترینبورگ مجبور خواهد کرد».

تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه زمانی به اوج رسید که آمریکا با ادعای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد و در نهایت کار به اخراج سفرا کشید.