شهر خبر

نماینده پارلمان عراق:

دولت عراق در نشست کشورهای همسایه بحث طمع ورزی ترکیه را مطرح کند

دولت عراق در نشست کشورهای همسایه بحث طمع ورزی ترکیه را مطرح کند

یکی از اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که بحث طمع ورزی ترکیه در عراق را در نشست کشورهای همسایه در بغداد مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، یکی از اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از دولت این کشور خواست که بحث طمع ورزی ترکیه در عراق را در نشست کشورهای همسایه در بغداد مطرح کند.

عامر فایز عضو این کمیسیون اعلام کرد: فرصت خوبی برای عراق برای بستن راه طمع ورزی ترکیه در عراق و پایان اشغال برخی مناطق عراق پیش آمده است و دولت عراق می تواند که موضوع را در نشست کشورهای همسایه که احتمالا طی روزهای آتی برگزار خواهد شد، مطرح کند.

گفتنی است که ترکیه از ۱۹۹۲ تاکنون به بهانه وجود عناصر پ ک ک، در شمال عراق عملیات نظامی مختلفی انجام داده است.

این عملیات های نظامی ترکیه در شمال عراق در یکسال اخیر رو به افزایش گذاشته که مهمترین این عملیات ها در این راستا پنچه ببر و چنگال عقاب در ۲۶و ۲۸ خردادماه ۹۸ و عملیات چنگال عقاب دو در ۲۲ بهمن ماه ۹۹ است.

ترکیه پایگاه های متعددی در شمال عراق دارد که گفته می شود با هماهنگی با دولت محلی اقلیم کردستان عراق و با هدف آموزش نیروهای پیشمرگ کرد، آنها را ایجاد کرده است، اما دولت های مرکزی عراق در دوره های حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی همواره به وجود این پایگاه ها به دلیل اینکه بدون هماهنگی با بغداد، ایجاد شده اند، اعتراض داشته اند، تا جایی که در دوره العبادی کار به شکایت عراق از ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد کشیده شد.

مهمترین پایگاه نظامی ترکیه در خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق در منطقه «بعشیقه» در استان نینوا در سال ۲۰۱۵ بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق ایجاد شد و هنوز به شدت مورد انتقاد بغداد است.

منابع عراقی می گویند که ترکیه در هر بار عملیات نظامی که به بهانه تعقیب عناصر «پ.ک.ک» انجام می دهد تا عمق دهها کیلومتری خاک عراق نفوذ می کند.