شهر خبر

محصول زیست‌سازگاری برای حذف مگس میوه تولید شد

محصول زیست‌سازگاری برای حذف مگس میوه تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ماده ای برای از بین بردن مگس میوه به عنوان یکی از آسیب‌زاترین آفت شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سینا احمدیه راد، مدیر عامل و مدیر تولید یک شرکت، پیاده‌سازی روش‌های سازگار با محیط زیست و غیر آسیب‌رسان را در حالی که پایداری بالایی داشته باشند، راه‌کار مبارزه با آفت‌ها دانست و گفت: کاربرد بیش از اندازه و بی حساب سموم و نهاده‌های پرخطر شیمیایی در کشاورزی آسیب‌ زیادی به طبیعت وارد کرده است.

این فعال فناور، راه‌کار مبارزه با آفت‌ها را استفاده از آفت‌کش‌های سازگار با طبیعت دانست و گفت: باقیمانده این سموم در محصولات و طبیعت، پیامدهای زیان‌بار زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی مانند افزایش بیماری‌های خاص، از دست دادن بازارهای صادراتی، مقاومت آفات نسبت به سموم و کاهش عوامل مفید زیستی و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تولید مایع جلب‌کننده مگس میوه که یکی از آسیب‌رسان‌ترین آفات باغی و کشاورزی است که در این شرکت در قالب یک طرح کلان با حمایت معاونت علمی و فناوری به نتیجه رساندیم.

وی ادامه داد: این مایع، یک ترکیب جدید حاوی نمک‌های آلومینیوم و پروتئین هیدرولیزات که برای پایش جمعیت و شکار انبوه هر دو جنس نر و ماده مگس‌های میوه به ویژه مگس مدیترانه، مگس زیتون، مگس گیلاس و مگس خربزه استفاده قرار می‌گیرد.

اما این محصول، نسبت به سایر فرآورده‌های آفت‌کش موجود در بازار مزایایی دارد که احمدیه راد عنوان می‌کند، هزینه استفاده از مدلور بسیار کمتر از پروتئین و سایر جلب‌کننده‌ها است ضمن آن‌که برای پرندگان، آبزیان و حشرات مفید بی خطر بوده و در طبیعت به سادگی تجزیه و جذب خاک می‌شود.

به گفته این فعال فناور، آزمایشات نشان می‌دهد مایع مدلور دوام بالایی برای جذب حشرات دارد و حداقل دو هفته ماندگار است، در حالی‌که مقدار اندکی از آن استفاده می‌شود.