شهر خبر

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت رئیسی کیست؟+سوابق

مطابق قانون رئیس جمهور حداکثر 10 روز پس از تحلیف زمان دارد تا اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ در مقابل، مجلس شورای اسلامی یک هفته فرصت دارد تا به ارزیابی و بررسی سوابق و برنامه‌های افراد بپردازد و نهایتا کابینه را به رای بگذارد.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت رئیسی کیست؟+سوابق

به گزارش منیبان؛ حجت الاسلام  سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و سکان دار دولت سیزدهم است که درانتخابات 29 خرداد 1400 توانست با کسب 18 میلیون رای از جانب مردم، پیروز انتخابات شود. حکم ریاست جمهوری رئیسی در روز سه‌شنبه (12مرداد) توسط مقام معظم تنفیذ شد. دو روز بعد پنجشنبه (14مرداد) رئیس دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی تحلیف و رسما 4 سال ریاست وی آغاز شد.

مطابق نص قانون، رئیس جمهور حداکثر 10 روز پس از تحلیف زمان دارد تا اعضای کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ در مقابل، مجلس شورای اسلامی یک هفته فرصت دارد تا به ارزیابی و بررسی سوابق و برنامه‌های افراد بپردازد و نهایتا کابینه را به رای بگذارد. نفرات مطرح شده برای وزارت و اشخاص هیئت دولت اگر بتوانند چراغ سبز اعتماد مجلس را کسب کنند، رسما از آن روز آغاز به کار می‌کنند.

دستور شتاب در تشکیل کابینه جدید

رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ، بر ضرورت «سرعت عمل در تشکیل دولت» تاکید کردند و فرمودند «شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به‌ تاخیر بیفتد.» ایشان بر همین اساس خواستار شدند که رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران «شتاب» به‌خرج دهند؛ با توجه به مطالبه رهبر انقلاب احتمال می‌رفت رئیسی در روز تحلیف یا حداکثر تا چند روز بعد کابینه خود را به مجلس تقدیم کند، اما اینگونه نشد. نهایتا امروز چهارشنبه ( 20مرداد)  لیست غیر رسمی کابینه سید ابراهیم رئیسی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد که در ادامه به اسامی وزرای احتمالی می‌‎پردازیم.

 

وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که به اختصار «واجا» شناخته می‌شود، نام یکی از وزارت‌خانه‌های مهم کشور است. این سازمان مسئولیت کسب و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی، حفاظت اطلاعات، ضد جاسوسی، ضد تروریسم و به دست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی ایران  در جهت پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه این کشور تشکیل شده ‌است.

حجت الاسلام رئیسی به دلیل نگاه خاصی که در قوه قضائیه مبنی بر برنامه ‌ریزی و تدوین طرح تحول چند ساله دارد، سید اسماعیل خطیب را به عنوان سکاندار هدایت این وزارتخانه به مجلس شورای اسامی معرفی کرد تا با بر عهده گرفتن این سمت، برنامه تحولی ارائه دهد. همچنین این وزارت خانه نشان دهنده سوگیری رفتار امنیتی و سیاسی دولت خواهد بود.

پس از بررسی های صورت گرفته حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب به عنوان گزینه تصدی وزارت اطلاعات در نظر گرفته شده است.

 خطیب پیش از این تا تیر ماه سال ۹۸ رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.