شهر خبر

مداخله جویی واشنگتن در امور عراق ادامه دارد؛

موضع گیری سفیر آمریکا در بغداد درباره پایگاه نظامی «حریر» اربیل

موضع گیری سفیر آمریکا در بغداد درباره پایگاه نظامی «حریر» اربیل

سفیر آمریکا در بغداد ضمن بیان اظهارات مداخله جویانه در امور انتخابات پارلمانی عراق، به موضع گیری درباره حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه حریر اربیل هم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کردستان ۲۴، متیو تولر سفیر امریکا در عراق گفت: تا پایان سال جاری میلادی هیچ نیروی رزمی امریکایی در خاک عراق نخواهد بود و حضور امریکا از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ منحصر به حضور مستشاران و نیروهای آموزشی می‌شود. طی چند روز آینده نیروی امریکایی بیشتری از عراق خارج خواهند شد.

وی اعلام کرد: دولت عراق به صراحت خواستار حفظ روابط راهبردی با امریکا ازجمله در بخش امنیتی و نظامی شده است. حضور نظامی امریکا در عراق براساس دعوت رسمی دولت عراق بوده و مأموریت این نیروها جنگ با داعش بوده و اکنون نقش آنها در این عرصه به سطح مستشاری تغییر یافته است.

موضع گیری درباره حملات ترکیه به عراق و «پ ک ک»

سفیر امریکا در بغداد حضور «پ‌ک‌ک» را نیز تهدیدی جدی برای عراق و اقلیم دانست و افزود که این گروه که امریکا آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده با همکاری برخی گروه‌های مسلح عراقی مانع از اعمال قانون و اجرای توافقات انجام‌شده در برخی مناطق عراق به خصوص سنجار می‌شود.

تولر نسبت به ادامه حملات ترکیه به خاک عراق نیز ابراز نگرانی کرد و آن را موجب تضعیف حاکمیت ارضی عراق دانست.

سفیر آمریکا در بغداد درباره نگرانی‌ها از تکرار سناریوی افغانستان در عراق گفت: رئیس جمهوری امریکا از اهمیت عراق آگاه است و امریکا هرگز نمی‌خواهد عراق مبدأ تهدید کشورهای دیگر در منطقه باشد.

تصمیم گیری با درباره نیروهای آمریکایی در پایگاه حریر اربیل با ستاد مرکزی عملیات آمریکاست

وی درباره وضعیت نظامیان امریکایی در پایگاه نظامی حریر در اربیل نیز گفت: شمار نیروهای امریکایی در این پایگاه اندک است و کار آنها حمایت از نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی علیه داعش است و تصمیم‌گیری درباره انتقال یا جابه‌جایی آنها با ستاد مرکزی عملیات امریکاست.

تداوم مواضع مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی عراق

سفیر آمریکا در عراق مدعی شد: بر این باوریم که وجود دولتی قوی در اقلیم کردستان عراق و نیز بغداد به مثابه الگویی برای موفقیت منطقه و به نفع اقلیم و بغداد است. اگر دولتی قدرتمند در اقلیم بر سر کار باشد و در مناطق مرکزی و جنوبی هم گروه‌های سیاسی وابسته به گروه‌های مسلح وارد مجلس و دولت نشوند منافع عراق و اقلیم کردستان بهتر تأمین می‌شود. انتخابات پارلمانی عراق در موعد آن برگزار و سازمان ملل و اتحادیه اروپا ناظران خود را اعزام خواهند کرد. امیدواریم که انتخاباتی شفاف و به دور از مشکلات را شاهد باشیم. امیدواریم که در انتخابات پیش روی عراق معادله سیاسی آن عوض شود و احزاب وابسته به گروه‌های مسلح تضعیف شوند.