شهر خبر

بازیافت ۹۲ درصدی باتری‌های خودروهای "تسلا"

بازیافت ۹۲ درصدی باتری‌های خودروهای "تسلا"

شرکت "تسلا" می‌گوید در حال حاضر می‌تواند ۹۲ درصد از مواد سلول‌های باتری را بازیافت کند و تاکنون در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۰۰ تن نیکل را بازیافت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تسلا این هفته "گزارش تاثیر" زیست محیطی خود در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که در آن این خودروساز ادعا می‌کند به لطف پیشرفت‌های مستمر در روند بازیافت، تقریباً ۹۲ درصد از مواد سلول‌های باتری را بازیابی می‌کند.

این شرکت سال‌هاست که با شرکت‌های بازیافت همکاری می‌کند تا ظرفیت خود را برای بازیافت باتری‌ها در پایان عمرشان بهبود بخشد. "تسلا" با این کار امیدوار است هزینه‌های زیست محیطی مواد معدنی مورد استفاده در باتری‌ها مانند کبالت را کاهش دهد. استفاده از کبالت یکی از نکات اصلی است که مخالفان خودروهای برقی مطرح می‌کنند.

"تسلا" از بدو تأسیس به تاثیرات زیست محیطی تولید باتری توجه کرده است. به عنوان مثال در یک گزارش جدید آمده است که تولید باتری لیتیوم یونی توسط این شرکت معادل ۶۱ تا ۱۰۶ کیلو کربن دی اکسید به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت باتری، آلاینده تولید می‌کند. به همین دلیل است که بهبود فرآیندهای بازیافت در "تسلا" در کنار اهداف دیگر مانند بهبود ایمنی راننده با نرم افزار کاملا خودران، همواره از اولویت‌های بالای این شرکت بوده است.

حتی در سال ۲۰۱۹ "جی‌بی استرابل" هم‌بنیانگذار "تسلا" این شرکت را ترک کرد و یک شرکت بازیافت باتری خودروهای برقی به نام "ردوود متریالز"(Redwood Materials) تأسیس کرد.

همانطور که "تسلا" در گزارش خود اشاره کرده است، پک باتری‌های خودروهای تسلا به گونه‌ای طراحی شده است که از خود خودرو دوام بیشتری داشته باشد. به همین دلیل تعداد کمی از باتری‌های تسلا حتی باتری‌های خودروهای مدل S که تقریباً ۹ سال از عمرشان می‌گذرد، تا به امروز از کار افتاده‌اند.

بنابراین تسلا می‌گوید که کارخانه‌های باتری سازی آن شروع به استفاده از سیستم بازیافت داخلی کرده‌اند که باعث می‌شود 100 درصد باتری‌های تسلا بازیافت شده و تا ۹۲ درصد از فلزات خام آنها مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

تسلا در گزارش مذکور تأیید کرده است که اولین فاز از تأسیسات بازیافت سلول‌های خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ در کارخانه نوادا نصب کرده است. تسلا می‌گوید این تاسیسات، دنیای خودروهای برقی را یک قدم به بازیافت باتری در مقیاس بالا نزدیک می‌کند.

تسلا همچنین اعلام کرده است که این فناوری به زودی در کارخانه آلمان نیز تاسیس می‌شود.

تسلا می‌گوید: ما به عنوان تولید کننده باتری‌های خود بهترین موقعیت را داریم تا محصولات خود را به طور موثر بازیافت کنیم تا بازیابی مواد باتری را به حداکثر برسانیم.

به طور کلی تسلا اظهار داشته که هدف آن توسعه یک فرآیند بازیافت ایمن و کم هزینه با نرخ بازیابی بالا و تأثیر محیطی کم است.

تسلا همچنین ارقامی در مورد میزان مواد بازیافتی از بسته‌های باتری در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است. این شرکت اظهار داشت که ۱۳۰۰ تن نیکل، ۴۰۰ تن مس و ۸۰ تن کبالت در سال ۲۰۲۰ از باتری‌ها بازیافت کرده است.

انتهای پیام