حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی که با خبرنگار برنا داشت بر همین موضوع تاکید کرد و درباره چگونگی برگزاری مراسم‌ عزاداری در شرایط کرونایی گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند من تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم، این نشان می‌دهد که این روزها و در وضعیت فعلی باید ببینیم ستاد ملی مبارزه با کرونا که دغدغه سلامت مردم را دارد چه می‌گوید اما با توجه به اهمیت عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم، این ستاد نیز مانند سال‌ گذشته برنامه‌هایی را تدوین و ابلاغ کرده است.

او پیرو صحبت‌هایش ادامه داد: قاعدتا در شرایط فعلی عزاداری در مکان‌های سربسته ممنوع است و از پذیرایی و راه افتادن دسته‌جات عزاداری باید خودداری شود و تنها در مکان‌های روباز و با رعایت فاصله اجتماعی باید مراسم‌ عزاداری برگزار شود.

گرجی معتقد است اگر شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد مراسم عزادری نباید برگزار شود. او می‌گوید: عزاداری‌ ماه محرم یک مسئله مهم و مطالبه‌ای مردمی است و طبق نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا این مراسم باید با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود؛ حتی سال گذشته در عراق نیز آیت‌الله سیستانی دستور دادند موکب‌ها برپا نشود. مراجع نیز الزام به برگزاری مراسم نکردند، بلکه فرمودند آنجا که امکان رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، عزاداری برگزار شود، در غیر این صورت عزاداری منع شده است.

این استاد حوزه در توصیه‌ای به مردم گفت: مردم باید خودشان برنامه‌ریزی کنند و هرجا امکان عزاداری وجود ندارد، بدانند امام حسین(ع) و امام زمان(عج) نیز راضی به این کار نیستند. این یک کار عاقلانه و مورد تأیید دین است. در فقه قاعده‌ای وجود دارد که می‌گوید آنچه مورد تأیید شرع است، مورد تأیید عقل نیز بوده و احکام عقل نیز مورد قبول شرع قرار دارد بنابراین اگر عقل حکم ‌کند که برگزاری عزاداری در مکانی مناسب است، می‌توان عزاداری را برگزار کرد ولی اگر برگزاری آن را صلاح ندانست، نباید انجام شود حتی تأکید مراجع در این زمینه از روی الزام و اجبار نیست. 

گرجی تاکید کرد: هر اقدام فردی و جمعی که به ضرر سلامت و امنیت و آرامش جامعه باشد، از نظر دین منع شده است. حتی زیارت خانه خدا در بعضی از موارد تعطیل می‌شود، چنانکه سال گذشته این اتفاق افتاد و امسال نیز به صورت محدود برگزار شد. امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) نیز بندگان صالح خدا هستند و وقتی حج که اصل توحید است تعطیل می‌شود و همین‌طور حرم‌های مطهر، عزاداران باید توجه داشته باشند که هر جا احتمال شیوع کرونا وجود دارد، آنجا را خلوت کرده، فاصله لازم را رعایت کنند و به اصول بهداشتی توجه داشته باشند.

این استاد دانشگاه از مردم خواست برای مراسم عزاداری از فضای مجازی استفاده کنند. او در این باره بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا، آموزش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از طریق فضای مجازی ارائه و دنبال شد بنابراین چه اشکالی دارد که سخنرانی، نوحه‌خوانی و مداحی در فضای مجازی و تلویزیون انجام شود تا مردم از آن بهره ببرند و در عین حال سلامتی‌شان نیز حفظ شود. در شرایط عادی راه انداختن دسته‌های عزاداری ابراز قدرت و احساسات است اما اگر در شرایط حاضر این دسته‌ها راه بیفتد، فاصله لازم رعایت نشود و خدای ناکرده جان انسانی به خطر بیفتد، هیچ‌گاه خدا از چنین کاری راضی نیست.