شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلاری#بایدن

اتفاقی کم نظیر در سنای آمریکا/ بودجه هزار میلیارد دلاری بایدن تصویب شد

کدخبر: 432647
اقتصاد نیوز : پس از هفته‌ها کش و قوس، مجلس سنای آمریکا به لایحه هزار میلیارد دلاری برای بازسازی و ترمیم زیرساخت‌های این کشور رای مثبت داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، در این رای‌گیری در اتفاقی کم‌سابقه بخشی از سناتورهای جمهوری خواه هم با دموکرات‌ها همراه شدند تا در نهایت این برنامه با ۶۹ رای مثبت در مقابل ۳۰ سناتوری که با این لایحه مخالف بودند، به تصویب برسد.

بایدن پس از این موفقیت ضمن ابراز خرسندی اظهار داشت: «امروز ما ثابت کردیم که دموکراسی هنوز می‌تواند به خوبی کار کند.»

این لایحه که موفقیت بزرگی برای جو بایدن به شمار می‌رود می‌تواند زمینه ساز تصویب برنامه بعدی دولت او برای لایحه بزرگتری به میزان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار باشد. روندی که پیش‌بینی می‌شود با موافقت جمهوری‌خواهان همراه نشود.

در برنامه جدید که گفته می‌شود ایده‌ای لیبرال‌تر است به موضوعاتی چون مراقبت از کودکان و سالمندان می‌پردازد و با توجه به مخالفت احتمالی جمهوری‌خواهان احتمالا تا پاییز بحث‌های مربوط به آن ادامه خواهد داشت.

اما لایحه جدید تصویب شده به دولت اجازه خواهد داد تا میلیاردها دلار برای بازسازی جاده‌ها، پهنای باند اینترنت وبهبود وضعیت لوله‌های آب و فاضلاب هزینه کند.

این لایحه که مشتمل بر ۲۷۰۰ صفحه است بخشی از برنامه‌های انتخاباتی آقای بایدن پیش از حضور در کاخ سفید بوده است. ۱۹ سناتور جمهوری‌خواه در رای‌گیری روز سه‌شنبه مجلس سنا به آن رای مثبت دادند.

این لایحه تقریبا ۵۵۰ میلیارد دلار هزینه جدید در طول ۵ سال آینده به ایالت‌های مختلف آمریکا ارائه می‌دهد که این مبلغ می‌تواند علاوه بر مجوزهای دولت فدرال برای تاسیسات عمومی کشور هزینه شود. این پول برای بازسازی جاده‌ها و پل‌ها، بهبود وضعیت راه‌آهن و بزرگ‌راه‌های بین‌ایالتی و همچنین تقویت خطوط ساحلی در برابر تغییرات آب و هوایی، محافظت از سیتسم‌های خدمات عمومی در برابر حملات سایبری و مدرن‌سازی شبکه برق این کشور هزینه خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده است وضعیت حمل و نقل عمومی مانند فرودگاه‌ها و راه‌آهن‌های باری نیز بهبود و گسترش یابد.

این لایحه در حالی به تصویب رسیده که گروه‌های سیاسی لیبرال مبلغ آن‌را ناکافی می‌دانند و محافظه‌کاران برعکس بر این باورند بیش از اندازه لازم منابع مالی برایش در نظر گرفته شده است. همچنین دونالد ترامپ هم در هفته‌های اخیر بارها از این لایحه انتقاد کرده بود و از سناتورهای جمهوری خواه خواسته بود به آن رای مثبت ندهند. با این حال، جو بایدن توانست در اتفاقی کم‌نظیر و با همراهی بخش قابل توجهی از سناتورهای حزب مقابل این لایحه را به تصویب برساند.