شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محرم

ذاکران از فرصت محرم و صفر برای احیای دین استفاده کنند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کرد:خطباء، مبلغان و ذاکران محترم از فرصت کم نظیر محرم و صفر برای ترویج ارزشمندترین و پویاترین طرح اجتماعی اسلام که در احیای دین نقش مستقیم دارد، یعنی امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرده و فضای جامعه را با احیای این واجب مهجور زنده کنند.

در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) آمده است: ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه حرکت تاریخی سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) در مسیر احیای اسلام فرا رسید. مجالس حسینی فرصت بسیار مناسبی برای کسب فیوضات الهی و تجدید بیعت در مودت و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.

در این بیانیه تصریح شده است: ملت شریف ایران با تمسک به مکتب پرعظمت عاشوراء و با هدایت‌های داهیانه امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و توصیه های مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» در صحنه‌های مختلف، پیوند عمیقی با حماسه حسینی برقرار کرده و با مددجوئی از شهید کربلا، آزادگی و عزت را کسب کرده است. عزت و اقتدار این مردم و صلابت آنان از کربلاست و تا آخرین نفس پای عهد خود با شهید مظلوم و سرافراز کربلا باقی خواهند ماند.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاضعانه بر اساس حدیث نورانی امام رئوف علی ابن موسی الرضا (علیهما السلام) «رحم الله عبدا احیا امرنا» در تعظیم و تکریم جلسات وعظ حسینی قدم برداشته و بر نکات زیر تأکید دارد:

۱. خطباء، مبلغان و ذاکران محترم از فرصت کم نظیر محرم و صفر برای ترویج ارزشمندترین و پویاترین طرح اجتماعی اسلام که در احیای دین نقش مستقیم دارد، یعنی امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرده و فضای جامعه را با احیای این واجب مهجور زنده کنند و با این اقدام خود مصداق بارزی از فرهنگ «أرید أن امر بالمعروف و اَنهی عن المنکرِ» شهید عطشان کربلا رقم بزنند.

مطالبه‌گری نسبت به حقوق مردم و اهداف انقلاب اسلامی، نظارت همگانی و پیگیری برای گسترش ارزش‌های الهی وظیفه همگانی است. پیروان مکتب حسینی باید نسبت به انحرافات و منکرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ناهی و بازدارنده بوده و نظام اسلامی را در پیمودن راه مستقیم خود، یاری کنند.

۲. مکتب عاشوراء، اقامه کننده نماز و عدالت است. انقلاب اسلامی با تأسی از قیام ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) با شعارهای اسلامی همچون وعده اقامه نماز و عدالت به پیروزی رسید و برای استمرار و بقاء نیز لازم است تک‌تک شهروندان جامعه اسلامی به ویژه خطبای گرامی و فضلای ارجمند هر چه بیشتر در تشویق و تهییج مردم در مطالبه این دو حقیقت محوری تلاش نموده تا شور و شعور انقلابی عاشوراء در جامعه نهادینه شود.

بر این اساس، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی در همه ابعاد باید مورد ترویج و تأکید قرار گیرد. تفسیر و تبیین معرفتی عاشوراء برای شناخت جبهه حق و باطل و روشنگری در مورد امام نور و برائت از سلاطین ظلمت همچنان نیاز اصلی انقلاب اسلامی است و مردم باید در جهاد کبیر با استکبار و مبارزه با ظلم و کفر جهانی مجاهدت مستمر و بصیرانه داشته و یاور مظلومان و دشمن ظالمان باشند.

۳. احیای اسلام در گرو زنده نگهداشتن مکتب عاشوراء است، از این رو هم مردم و هم مسئولان در این عرصه، رسالت سنگینی را بر دوش دارند. مردم عزیز نسبت به رعایت مضاعف شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس حسینی و مسئولان در تمهید مقدمات برگزاری این مجالس، نقش بسزائی را بر عهده دارند. ضمن تشکرِ پیشاپیش از تمام مردم، مدیران و مسئولانی که برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این مجالس دینی و الهی تلاش می‌نمایند، از رسانه ملّی و دیگر رسانه‌های تبلیغی حقیقی و مجازی مصرّانه می‌خواهیم برای ترویج و انعکاس این مجالس تلاش خود را دوچندان نمایند.

۴. امیدواریم خداوند به برکت این مجالس حسینی و عزاداری های عاشقانه مردم ولایی و توسلاتشان شر دشمنان اسلام و شر این ویروس منحوس را از همه جهان به ویژه کشور عزیزمان ایران بر طرف نموده تا بار دیگر زندگی مردم سامان پیدا کند و کسب و کارها و تلاش در جهت تولید رونق بگیرد و فضای علمی به محیط های حوزوی و دانشگاهی و سایر مراکز علمی بازگردد و رئیس‌جمهور برخاسته از رأی مردم بتواند بر اساس وعده هایی که در جهت مهار تورم، گرانی، رسیدگی به معیشت مردم، ایجاد وفاق ملی و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در عرصه های مختلف داده است، گام های مؤثری بردارد.

در پایان این بیانیه آمده است: در پایان از خداوند متعال می خواهیم توفیق هر چه بیشتر خدمت به مجالس پرشور مذهبی و فرصت کسب فیض از منابر و مراثی را برای مردم عنایت فرموده و سوگواران و بانیان این مجالس را در گروه عارفان به آنها و آشنای به حقشان و در شمار مشمولان شفاعت آن بزرگواران قرار دهد.