شهر خبر

ربات آفتاب‌پرست که در لحظه تغییر رنگ می‌دهد+فیلم

ربات آفتاب‌پرست که در لحظه تغییر رنگ می‌دهد+فیلم

رباتی که می‌تواند در لحظه مانند یک آفتاب‌پرست به رنگ محیط دربیاید راه را برای ساخت گونه‌های جدیدی از تجهیزات استتار نظامی باز می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، ‌این پوست مصنوعی آفتاب‌پرست که بر روی یک ربات قرار گرفته توسط گروهی از محققان در دانشگاه ملی سئول ساخته شده است.

این ربات که مشابه یک آفتاب پرست واقعی است ۳۸ سانتی‌متر طول و ۱۵ سانتی‌متر عرض دارد و وزن آن ۰.۹ کیلوگرم است.

در فیلمی که از این آفتاب پرست رباتی منتشر شده است این ربات بر روی یک زمینه‌ی رنگی حرکت می‌کند و با گذر از هر بخش تغییر رنگ می‌دهد.

از کاربردهای این فناوری می‌توان به ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر پوشیدنی و ماشین و ساختمان‌هایی با قابلیت تغییر رنگ اشاره کرد.

"سونگ هوان کو"(Seung Hwan Ko)، نویسنده‌ی این مقاله و مهندس مکانیک از دانشگاه ملی سئول می‌گوید: با استفاده از این فناوری در نهایت شنل‌های نامرئی ایجاد خواهد شد که در پس زمینه خود محو می‌شوند.

او افزود: این ربات برای مصارف نظامی و ارتش فوق‌العاده خواهد بود و دشمنان حضور آن را متوجه نمی‌شوند.

همچنین از آن می‌توان برای استتار سربازان استفاده کرد.

با این حال دست‌یابی به چنین فناوری چالش برانگیز است، زیرا تجهیزات استتار مصنوعی باید قابلیت نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها را داشته باشند و بتوانند در صورت نیاز تغییر رنگ داده و جزئیات پس‌زمینه را به خوبی منعکس کنند.

برای ایجاد این فناوری پروفسور کو و همکارانش از ترکیبی از بلورهای مایع گرمارنگی و شبکه‌ای از نانوسیم‌های نقره استفاده کردند.

گرمارنگی قابلیتی است که در آن ماده مورد نظر با تغییر دما تغییر رنگ می‌دهد.

حسگرهای تعبیه شده درون این ربات رنگ زمینه را تشخیص می‌دهند و سپس رنگ ربات را برای تطابق با زمینه تغییر می‌دهند.

استتار تنها کاربرد این فناوری نیست. پروفسور کو می‌گوید: پارچه‌ای را تصور کنید که به سلیقه‌ی شما تغییر رنگ می‌دهد. از این فناوری در ماشین و ساختمان‌های تغییر رنگ دهنده نیز می‌توان استفاده کرد.

همچنین از این فناوری می‌توان در ساخت نمایشگرهای پوشیدنی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

یافته‌های این مطالعه به طور کامل در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام