شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#میدان نفتی
نیم قرن با اقتصاد ایران در 20 مرداد

نامه اعتراضی صیادان به رئیس جمهور/بازدید هیات پارلمانی ایران از میدان نفتی عربستان

کدخبر: 432535
اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسوولان وزارت نفت از میدان نفتی «الشیبه» دیدن کردند و با روند اکتشاف و بهره‌برداری از این مرکز آشنا شدند. در این دیدار، همچنین صنایع استخراج، تجهیزات تفکیک نفت و گاز، آب‌شیرین‌کن و نیروگاه‌های نفتی الشیبه مورد بازدید هیات ایرانی قرار گرفت.

نیم قرن با اقتصاد ایران یک سلسله گزارش  از سرخط خبرهای مهم اقتصادی متناسب با روز تقویمی است.این گزارش روزهای تقویمی در از سال 1351 و در بازه های 10 ساله تا سال 1391 بررسی می کند.(به شرطی که روز مورد نظر در سال های هدف گذاری شده مقارن با جمعه نباشد.)

 

20 مرداد 1371

اعترضای صیادان مهاجر به ممنوعیت صید به روش ترال

جمع کثیری از صیادان مهاجر مقیم استان بوشهر، با ارسال طوماری برای ریاست جمهوری، نسبت به تصمیم شیلات بوشهر در مورد ممنوعیت صید ماهی به روش ترال اعتراض کردند.

در بخشی از این طومار که به امضای بیش از چهارصد نفر از صیادان رسیده، آمده است: ما صیادان مهاجر در چند سال اخیر با ترغیب‌های فراوان مسوولان اقدام به اخذ وام از منابع مالی کرده و با تهیه شناورهای نسبتا مدرن و مجهز تا آخرین حد توان خود در این امر مشارکت کرده‌ایم.

متاسفانه مدتی است که شرایط و اوضاع برای صیادان تغییر یافته و مشکلت و معضلات فراوانی، ازجمله بی‌نظمی در صید و صیادی و قطع کامل ترال فراروی ما قرار داده شده است.

در قسمت دیگری از این طومار آمده است: آیا ترال میگو در طول فصل صید به ذخایر لطمه نمی‌زند و تنها ترال ماهی این مشکلات را ایجاد می‌کند و آیا بدون توجه به سرمایه‌گذاری صیادان که با تشویق همان مسوولان انجام پذیرفته است، می‌توان به اتخاذ چنین تصمیماتی اتخاذ کرد.

 

دیسکت‌های جدید به بازار عرضه می‌شود

شرکت «ترای.ام» اعلام کرد: به‌زودی دیسکت‌های کامپیوتری جدید را به بازار عرضه خواهد کرد که 14 برابر و دیسکت‌های موجود ظرفیت نگهداری اطلاعات خواهند داشت.

این دسکت‌ها به لحاظ شکل ظاهری شبیه دیسکت‌های متداول و مورد مصرف در کامپیوترهای آی.بی.ام و مشابه آن هستند که تحت نام «فلیپتیکل؟؟ دیسکت» به بازار عرضه می‌شوند.

 

20 مرداد 1381

بازدید هیات پارلمانی ایران از میدان نفتی «الشیبه» عربستان

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسوولان وزارت نفت از میدان نفتی «الشیبه» دیدن کردند و با روند اکتشاف و بهره‌برداری از این مرکز آشنا شدند. در این دیدار، همچنین صنایع استخراج، تجهیزات تفکیک نفت و گاز، آب‌شیرین‌کن و نیروگاه‌های نفتی الشیبه مورد بازدید هیات ایرانی قرار گرفت.

الشیبه از بزرگ‌ترین میادین نفتی عربستان در منطقه بیابانی «ربع‌الخالی» در 850 کیلومتری جنوب شرقی شهر ظهران در شرق این کشور واقع شده است.

این میدان می‌تواند روزانه 600 هزار بشکه نفت تولید کند و مسوولان مربوطه برای افزایش بهره‌برداری از این میدان تلاش می‌کنند.

هیات ایرانی به منظور دیدار چهار روزه از عربستان سعودی و گفت‌وگو با مقامات این کشور در زمینه گسترش همکاری‌های نفتی دوجانبه روز پنج‌شنبه گذشته وارد شهر بندری امام شد.

مظاهری

عرضه اسکناس 20 هزار ریالی در آینده نزدیک

وزیر امور اقتصادی و دارایی از انتشار و عرضه اسکناس 20 هزار ریالی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

طهماسب مظاهری با بیان اینکه طراحی اسکناس 20 هزار ریالی مراحل نهایی خود را می‌گذراند، ابراز امیدواری کرد اسکناسی که از نظر طراحی و شکل ظاهری در شان کشور باشد به زودی در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به عرضه چک پول واحد «ایران‌چک» در شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: این خدمت جدید بانکی با هدف تسهیل در مبادله وجوه نقد و آسایش مردم ارائه شده و در نظر است.

علاوه‌بر این چک 500 هزار ریالی که هم‌اکنون مورداستفاده قرار می‌گیرد، در فاصله زمانی کوتاه، ایران چک یک میلیون ریالی نیز وارد شبکه بانکی کشور شود.

مظاهری درباره علت دریافت کارمزد برای ارائه ایران چک گفت: در قانون جدید مالیات‌های مستقیم برای هر برگ چک بانکی، ازجمله ایران چک، 200 ریال هزینه در نظر گرفته شده و مازاد بر این رقم هزینه خود بانک‌ها است. بنابراین دریافت کارمزد از مشتریان برای همه چک‌های بانکی است و به ایران چک محدود نمی‌شود.