شهر خبر

اقدام نظامی عجیب روسیه همزمان با تشدید بحران‌ افغانستان+جزییات

روسیه پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را که بزرگترین پایگاه این کشور در خارج است را تقویت کرد.

اقدام نظامی عجیب روسیه همزمان با تشدید بحران‌ افغانستان+جزییات

به گزارش منیبان، دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی مرکزی روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: تسلیحات جدید ازجمله صدها قبضه خمپاره انداز و راکت های دوش پرتاب ضدهوایی و موشک های ضدتانک به پایگاه نظامی ۲۰۱ تحویل شد.

در بیانیه گفته شده است: این تسلیحات در رزمایش مشترک روسیه، ازبکستان و تاجیکستان در مناطق مرزی این کشور با افغانستان بکار گرفته شده است.

رزمایش سه جانبه روسیه، ازبکستان و تاجیکستان که از یک هفته پیش در مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان در حال برگزاری بود امروز (سه شنبه) به پایان رسید و در آن تاکتیک های برای مقابله با تروریست ها و گروه های مسلح غیرقانونی ازجمله با بالگرد و نیروهای هوابرد تمرین شد.

دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی مرکزی روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرده است که ازجمله تسلیحات تحویل شده به پایگاه ۲۰۱، سلاح های خودکار جدید کلاشینکوف، اسلحه های کمری یاریگین، تفنگ های ویژه تک تیراندازی از نوع ای.س.و.ک-ام، راکت های ضدتانک، خمپاره اندازها و نیز موشک های ضدهوایی دوش پرتاب ازنوع وبرا است. 

پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار گرفته و در ان نیروهای نظامی پیاده و نیز واحدهای زرهی و موتوریزه مستقر شده اند.  

روسیه در قرقیزستان پایگاه هوایی کانت و در ارمنستان پایگاه نظامی گیومری را دارد اما پایگاه ۲۰۱ در تاجیکستان بزرگتر از دو پایگاه دیگر روسیه است. 

روسیه چندی پیش شکاری های سوخو-۲۵ در پایگاه ۲۰۱ برای مقابله با نفوذ احتمالی تروریست ها از افغانستان مستقر کرد. 

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این رابطه گفت: پایگاه های نظامی ما در تاجیکستان و قرقیزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می شوند.

شایگو  در دیدار با جمعی از شخصیت های عملی منطقه سیبری روسیه گفت: پایگاه های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان برای دفاع از مرزهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در صورت اقدامات خصمانه از افغانستان وارد عمل خواهند.

وی افزود: پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان به اندازه کافی توانمند است و بدیهی است در صورت نیاز و در صورت تجاوز برای دفاع از مرزهای پیمان امنیت جمعی بکار گرفته خواهد شد. این وضع شامل پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان هم می شود.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.