شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#طالبان

گزارش اختصاصی مشرق /

آخرین تحولات میدانی شمال افغانستان/ استان جوزجان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

طالبان، برادر فرمانده جیش‌الظلم را در افغانستان به هلاکت رساند

شمال افغانستان همچنان صحنه درگیری های سنگین است و عناصر مسلح طالبان با ادامه پیشروی ها مجموع مساحت تحت تصرف را در استان جوزجان به ۹۳ درصد افزایش دادند.

سرویس جهان مشرق؛ درگیری ها در استان جوزجان در شمال افغانستان شدت گرفته است و شبه نظامیان طالبان پس از سیطره کامل بر بخش وسیعی از مناطق، عملیات را به سمت مناطق شمال غربی ادامه دادند.  

براساس آخرین اخبار به دست آمده، عناصر مسلح طالبان با حملات گسترده از سمت مناطق مرغاب، بابا دهقان و ... توانستند شهر راهبردی شبرغان (مرکز استان) را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف دربیاورند.

با سیطره نیروهای شبه نظامی طالبان بر شبرغان، تمامی مناطق نظامی و دولتی شهر سقوط کرد؛ این شهر راهبردی و مهم، شهر مزار شریف را به اندخوی متصل می کند و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.  

فرودگاه شبرغان به همراه مناطق شمالی شهر از جمله خان کووی، داغر دوگر و ... از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند و به تصرف عناصر مسلح طالبان در خواهند آمد.  

آخرین تحولات میدانی شمال افغانستان/ استان جوزجان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر، حدود ۹۵ درصد از شهرستان شبرغان در سیطره گروه طالبان است و نیروهای دولتی در بخش کوچکی از شمال این شهرستان (هم مرز با شهرستان خواجه دوکوه) مقاومت می کنند و درگیری ها ادامه دارد.

نیروهای دولتی اگر چه حدود ۴۰ درصد از مساحت شهرستان خواجه دو کوه (هم مرز با کشور ترکمنستان و استان فاریاب) را در کنترل دارند اما روند تحولات به گونه ای پیش می رود که این منطقه هم در تیر رأس نیروهای طالبان قرار گرفته و به سمت سقوط پیش می رود.

شبه نظامیان طالبان در جریان درگیری های ماه های اخیر و سال گذشته توانسته بودند شهرستان های شمالی، شمال شرقی، مرکزی، شرقی و جنوبی استان جوزجان از جمله خم آب، قرقین، منگجک، مردان، فیض آباد، خانقاه، آقچه، قوش تپه، گدرزاب را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به سیطره دربیاورند.  

آخرین تحولات میدانی شمال افغانستان/ استان جوزجان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

استان غنی از نفت، گاز و معادن جوزجان با ده هزار و ۳۲۶ کیلومتر مربع مساحت از محور شمال با کشور ترکمنستان، از محور شرق با استان بلخ، از جنوب با استان سرپل و از غرب با استان فاریاب هم مرز است و برای گروه طالبان اهمیت خاصی دارد.  

به گزارش مشرق، در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از مساحت استان (حدود ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع) در سیطره طالبان است و نیروهای دولتی و رزمندگان وفادار به ژنرال دوستم فقط مساحتی در حدود ۷۲۲ کیلومتر را در کنترل دارند.