شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#ساحلی

نجات جان ۱۳۴ پناهجو در دریای اژه توسط گارد ساحلی ترکیه

ترکیه

یگان‌های گارد ساحلی ترکیه ۱۳۴ مهاجر غیرقانونی را در دریای اژه از خطر مرگ نجات دادند.

به گزارش مشرق، مقام‌های ترکیه اعلام کردند که یگان‌های گارد ساحلی ترکیه ۱۳۴ مهاجر غیرقانونی را در دریای اژه  از خطر مرگ نجات دادند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»   یگان‌های گارد ساحلی ترکیه در دو عملیات جداگانه ۱۳۴ مهاجر غیر قانونی را در دریای اژه نجات دادند. ۱۰۰ تن از  این پناهجویان به اداره مدیریت مهاجرت استان ازمیر تحویل داده شدند. پنج استان «چاناقکاله»، «بالکسیر»، «ازمیر»، «موگلا» و «آیدین» مکان‌های اصلی پناهجویانی هستند که ترکیه را به مقصد اروپا ترک کرده‌اند.

در سالهای اخیر، صدها هزار نفر سفرهای کوتاه اما خطرناکی را در دریای اژه انجام داده اند تا زندگی بهتر در شمال و غرب اروپا داشته  باشند، اما در پی غرق یا واژگون شدن تعدادی قایق حامل پناهجویان صدها نفر در دریا جان باختند.

ترکیه و یونان نقاط اصلی عبور و مرور مهاجران با هدف عبور از اروپا، فرار از جنگ برای شروع زندگی جدید بوده اند.   در این بین ترکیه، یونان را متهم به اخراج  گسترده و اخراج اجباری بدون دسترسی مهاجران به مراحل پناهندگی کرده است که نقض قوانین بین المللی است.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه روز سه‌شنبه گفت هیچ کشوری نباید ترکیه را به عنوان اردوگاه پناهجویان خود بداند زیرا این کشور بیش از این ظرفیت نگهداری از مهاجران غیرقانونی را ندارد.

چلیک طی نشست خبری توضیح داد: «ادارات دولتی در حال گفت‌وگو با تمام طرف‌های مرتبط هستند. تفکیک مسئولیت بین نهادهای دولتی انجام شده است. ترکیه مردمانی را که از مرگ فرار می‌کنند، در آغوش می‌کشد. اما اجازه نمی‌دهیم که از ما سوءاستفاده شود.»

وی با انتقاد از «لحن فاشیستی» و نژادپرستانه برخی کشورها درباره مهاجران، اظهار داشت: «ترکیه اردوگاه مهاجران هیچک کشوری نیست. هیچ کسی نباید چنین تفکری نسبت به منطقه داشته باشد. ترکیه دیگر ظرفیت پذیرش موج‌های بیشتر مهاجران را ندارد.»

وزرای خارجه اتحادیه اروپا  چندی قبل در بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای بازکردن مرزهای خود برای پناهجویان به سمت اروپا انتقاد و تاکید کردند که تصمیم آنکارا برای باز کردن مرزهای خود با یونان نادیده گرفتن توافق مهاجران در سال ۲۰۱۶ با این اتحادیه است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در  شهر «زاگرب» دور هم جمع شده بودند در بیانه خود اعلام کردند این تصمیم آنکارا غیرقابل قبول است و استفاده از آن برای فشار سیاسی محکوم است. وزرای خارجه اروپایی همچنین نگرانی عمیق خود را درباره اوضاع مرزی یونان-ترکیه اعلام و استفاده ابزاری از پناهجویان برای اهداف سیاسی را رد کردند.

به دنبال عدم حمایت اتحادیه اروپا از تجاوز ترکیه در ادلب در سوریه، دولت آنکارا تهدید خود مبنی بر بازکردن مرزهای خود به روی پناهجویان آواره به سمت اروپا را عملی کرد.

منبع: فارس