شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انفجار بیروت

امروز مطرح شد؛

درخواست «نبیه‌ بری» برای برگزاری نشستی درباره پرونده انفجار بیروت

درخواست «نبیه‌ بری» برای برگزاری نشستی درباره پرونده انفجار بیروت

رئیس پارلمان لبنان خواستار برگزاری نشستی برای رسیدگی به روند اتهامات مربوط به انفجار بندر بیروت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برگزاری یک نشست برای بررسی تحقیقات پیرامون انفجار مهیب در بندر بیروت را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، رئیس پارلمان لبنان خواستار آن شده است که نشست مذکور در روز پنجشنبه هفته جاری برگزار شود. وی پیشتر نیز گفته بود: ما تا زمان روشن شدن حقیقتِ انفجار مهیب بندر بیروت به همکاری‌های خود با دستگاه قضائی ادامه می‌دهیم. ما آماده‌ایم مصونیت تمامی کسانی که در انفجار مهیب بندر بیروت دخیل بوده‌اند را لغو کنیم.

چندی پیش هم اعلام شد که قاضی «طارق بیطار» بازپرس ویژه پرونده انفجار مهیب بندر بیروت، روند پیگرد قضائی این پرونده را پس از شنیدن اظهارات شاهدان آغاز کرده است.

بازپرس پرونده زمانی را برای بازجویی «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان مشخص کرده است. با این حال، زمان دقیقی به صورت علنی برای این موضوع اعلام نشده است.

افزون بر این، قاضی طارق بیطار در نامه‌ای به نمایندگان پارلمان لبنان درخواست کرده است تا مصونیت پارلمانی از «علی حسن خلیل» وزیر دارایی سابق، «غازی زعیتر» وزیر امور امور عامه‌المنفعه سابق و «نهاد المشنوق» وزیر کشور سابق برداشته شود تا زمینه برای تحت پیگرد قرار دادن این افراد فراهم گردد.

از سوی دیگر، قاضی بیطار همچنین از دولت لبنان خواسته است تا اجازه بازجویی از «طونی صلیبا» فرمانده دستگاه امنیت این کشور را صادر کند. این قاضی همچنین خواستار صدور مجوز برای اقامه دعوی علیه «عباس ابراهیم» مدیر کل دستگاه امنیت سراسری لبنان شده است.

گفتنی است، لبنان در تاریخ ۴ آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶ هزار و ۵۰۰ مجروح برجای گذاشت.