شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انفجار بیروت

درخواست نبیه‌ بری برای برگزاری نشستی درباره پرونده انفجار بیروت


درخواست نبیه‌ بری برای برگزاری نشستی درباره پرونده انفجار بیروت

رئیس پارلمان لبنان خواستار برگزاری نشستی برای رسیدگی به روند اتهامات مربوط به انفجار بندر بیروت شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان خواستار برگزاری یک نشست علنی در ساعت 11 صبح روز پنج شنبه 12 آگوست برای بحث درباره تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت و بررسی اتهامات در این زمینه شد.

«حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این زمینه با صدور بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی استعفای دولت اعلام کرد که یک سال کامل از استعفای دولت می‌گذرد و کشور هنوز تحت فشار یک بحران عمیق قرار دارد.

دیاب گفت که ما پس از تشکیل دولت مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را بسیار پیش برده بودیم، اما انفجار در بندر بیروت منجر به استعفای دولت ما و نهایتاً توقف مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول شده و همه امیدها برای حل بحران مالی و اقتصادی و اجتماعی در سایه قطع کامل کمک و حمایت‌ها در این زمینه از بین رفت ؛ چرا که بعد از آن باید بیشتر متمرکز بر مقابله با پیامدهای انفجار بندر می‌شدیم.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان ادامه داد که در طول این یک سال دولت مستعفی با وجود همه ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد و عدم وجود هر گونه کمک خارجی موثر و در سایه اختلافات شدید سیاسی داخلی با همه توان خود کشور را مدیریت کرده و اینکه دولت پیشبرد امور به سستی یا فرار از مسئولیت متهم شود بی‌انصافی است؛ زیرا هیچ یک از وزرای دولت کار خود را متوقف نکرده‌اند و برای مقابله با چالش‌های موجود همچنان تلاش می‌کنند.

حسان دیاب تصریح کرد، مطمئنا دولت موقت موفق شده روند فروپاشی کشور را در سایه همه این بحران‌ها آرام کند و ما هرکاری که از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم اما کشور نیاز به تشکیل دولت موقت برای مقابله با بحران‌های عمیق خود دارد و من از همه مسئولان می‌خواهم به منظور پایان بخشیدن به بحران‌های دردناکی که لبنانی‌ها گرفتار آن هستند منافع و محاسبات خود را کنار گذاشته و پرونده تشکیل دولت را کامل کنند.

روز 4 آگوست 2020 برابر با 14 مرداد 1399 در اثر انفجار یک انبار حاوی دو هزار و 750 تن «نیترات آمونیوم» در بندر بیروت مردم این شهر و مناطق اطراف آن لرزه‌های عجیبی را احساس کردند و بلافاصله شمار زیادی از ساختمان اطراف به شکل کامل ویران شدند.

انفجار بیروت بیش از 200 کشته و 6 هزار زخمی و چندصدهزار آواره به جا گذاشت و به گفته استاندار بیروت این حادثه مهیب بیش از 10 میلیارد دلار به لبنانی‌ها خسارت وارد کرد.

انتهای پیام/