شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مرغ

جزییات طرح رصد هوشمند توزیع مرغ با «پست»

شرکت پست در این طرح بر اساس شبکه مویرگی و سیستمی که در اختیار دارد از طریق سامانه‌ای رصد هوشمند توزیع مرغ را در دستور کار قرار می‌دهد که دو ماه این طرح به صورت آزمایشی انجام شد و موفقیت‌های خوبی داشت.

جزییات طرح رصد هوشمند توزیع مرغ با «پست»

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رمضانعلی سبحانی فر افزود: شرکت ملی پست از دو سه ماه پیش این طرح را در دستور کار خود قرار داد و با همکاری تنگاتنگ با وزارت صمت این طرح می‌تواند در سایر کالاها را هم پیاده سازی شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این سامانه قرار نیست حمل و نقل مرغ از طریق ناوگان حمل و نقل پست انجام شود، گفت: شرکت پست در این طرح بر اساس شبکه مویرگی و سیستمی که در اختیار دارد از طریق سامانه‌ای رصد هوشمند توزیع مرغ را در دستور کار قرار می‌دهد که دو ماه این طرح به صورت آزمایشی انجام شد و موفقیت‌های خوبی داشت.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: هم اکنون آمار و ارقامی در بحث توزیع مرغ داده می‌شود که با واقعیت تفاوت دارد و گاهی گفته می‌شود که شبی هفت هزار تن مرغ توزیع می‌شود در صورتی که در سامانه چنین ارقامی را نمی‌بینیم و در جایی دیگر گفته می‌شود که ۵۰ ماشین در حمل و نقل مرغ فعال بوده اند در حالی که وقتی به سامانه مراجعه می‌کنیم می‌بینیم این اعداد واقعی نیست.

وی افزود: بر اساس این سامانه به نتایجی رسیدیم که مثلا فلان مغازه داری که مرغ را دریافت کرده به جای توزیع به مردم آن را قطعه بندی و با قیمت‌هایی بالاتر فروخته است. بر اساس این رصد هوشمند، دستگاه نظارتی می‌تواند نظارت خود را داشته باشد و پایش کند تا جلوی تخلفات گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در این سامانه به مواردی رسیده ایم که وجود خارجی ندارد، افزود: ۱۱ کشتارگاه اصلا وجود خارجی ندارد، اما در آمارها به عنوان عرضه کننده مرغ مطرح می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: بر اساس این سامانه بر زنجیره قبل از تولید مرغ هم می‌توان نظارت کرد به این ترتیب که واحدهایی هستند که جوجه ریزی می‌کنند و مرغداری‌ها جوجه یک روزه خود را از این واحدها تحویل می‌گیرند و ما مرغداری‌هایی داریم که مثلا پروانه ۲۰۰ هزار قطعه‌ای دارند، اما ۵۰ تا ۱۰۰ هزار جوجه می‌ریزند، ولی بر اساس پروانه بهره برداری نهاده وارداتی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

سبحانی فر افزود: بر همین اساس ما می‌توانیم با مجموعه جهاد کشاورزی هم همکاری داشته باشیم تا از لحظه تحویل جوجه رصد شود که مثلا فلان مرغداری با چه نشانی و به چه میزان، جوجه دریافت کرده است و بعد این سامانه می‌تواند در خصوص تحویل نهاده ورود کند.

وی گفت:​ بر اساس این سامانه، هر گونه تلفاتی که در تولید مرغ در دامپزشکی تایید شود، مورد رصد قرار می‌گیرد و تحویل میزان مرغ مرغدار به کشتارگاه هم قابل رصد خواهد بود و این زنجیره به حدی کامل است که اگر خارج از آن اتفاقی رخ دهد تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: این شبکه می‌تواند در سایر کالاهای داخلی و وارداتی هم کاربرد داشته باشد به این ترتیب که مثلا وقتی نهاده‌ای وارد و کار گمرکی آن انجام و تحویل سامانه جهاد کشاورزی یا صمت می‌شود، سامانه می‌تواند ورود کند و برای هر کالا به هر نقطه یا انباری که می‌خواهد برود بارکدی صادر می‌شود و بر اساس نقطه مختصات مکانی و تعیین کدپستی تا زمانی که کالا به مقصد نهایی برسد رصد می‌شود و تاییدیه دریافت آن به میزان حجم، وزن، تاریخ، مبدا و مقصد قابل رصد خواهد بود. ​این امر اختصاص به موضوع توزیع مرغ و نهاده‌ها ندارد و بر اساس مذاکرات در خصوص محصول‌های پتروشیمی و سنگ آهن و دیگر کالاها هم می‌تواند اجرایی شود.

وی افزود: سامانه جامع تجارت هم بر اساس اطلاعات و پروانه‌ای که تولید کننده و توزیع کننده دارد، می‌تواند اطلاعاتش را به ما بدهد و ما بر اساس نشانی و اطلاعاتی که داده شود، می‌توانیم مکان یابی کنیم و بر اساس کد پستی که اختیارمان است کالاها را با موقعیت رصد کنیم تا هر گاه به نقطه مورد نظر ما رسید، سند رسید آن به صورت امضای الکترونیکی گرفته شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر این طرح می‌تواند با دلالی‌ها مقابله کند؟ گفت: جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا از نتایج اجرای این طرح است چرا که ما هم اکنون همه انبارها را شناسایی کرده و در اختیار وزارت صمت قرار داده ایم و حتی انبارهایی شناسایی شده که در سامانه وجود نداشته است و ما آن‌ها را کدگذاری کرده و در اختیارشان گذاشته ایم و حتما دست دلالان در این مسیر کوتاه خواهد شد.

سبحانی فر همچنین نظارت بر توزیع نهاده‌ها را از دیگر مزایای این طرح خواند و افزود: نهاده‌ها با هر قیمتی که خریداری شود باید به همان قیمت به دست مصرف کننده واقعی برسد نه اینکه یک مرغداری که پروانه بهره برداری ۲۰۰ هزار قطعه مرغ را دارد فقط ۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی کند، اما سهمیه معادل ۲۰۰ هزار قطعه ریزی یعنی ۲۰۰ تن را دریافت کند و مازاد نهاده را به قیمت آزاد به مرغداری‌های دیگر بفروشد که همین باعث می‌شود قیمت تمام شده مرغ برای آن مرغداری افزایش یابد. این طرح مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده است و همه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر اساس این سامانه نظارت کنند.