شهر خبر

مسکو تحریم‌های جدید آمریکا علیه سه شرکت روسیه را محکوم کرد


مسکو تحریم‌های جدید آمریکا علیه سه شرکت روسیه را محکوم کرد

سفیر روسیه در واشنگتن و مقام بلندپایه دوما، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه یک موسسه علمی و دو شرکت روسی به اتهام "بی‌اساس" نقض قانون عدم گسترش را غیرقانونی و رقابت ناعادلانه نامیده و پاسخ مسکو به این اقدام را قطعی دانستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ایالات متحده آمریکا سه سازمان روسی را بر اساس قانون مربوط به جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی تحریم کرد. این مسئله در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، اعلام شده است.

در این سند آمده است: «در خصوص برخی مقامات و سازمان‌های خارجی که در فعالیت‌هایی مشارکت دارند، تدابیری بر اساس ماده سوم قانون مربوط به عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی در قبال سه کشور ایران، کره شمالی و سوریه اتخاذ شده است.»

بدین ترتیب تحریم‌های جدید آمریکا علیه یکی از موسسات علمی-تحقیقاتی و همچنین دو شرکت روسی شده است. بعد از آن، مشخص شد که این تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی از  بلاروس، عراق و سوریه نیز اعمال شده است.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت خرید هر گونه کالا، فناوری یا خدمات از این شرکت‌ها توسط ساختارهای دولتی آمریکایی و یا کمک به آنها در فروش یا ارائه مجوز برای انتقال محصولات دارای اهمیت دفاعی آنهاست.

سفارت روسیه این اقدام یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را محکوم کرد

"آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در ایالات متحده شب گذشته در تفسیر اقدام جدید دولت آمریکا در تحریم شرکت‌های روسی اعلام کرد که مقامات واشنگتن بطور تصنعی وضعیت روابط دوجانبه را تشدید می‌کنند.

آنتونوف در پیامی در صفحه فیس‌بوک رسمی سفارت روسیه نوشت: «این حق را برای خود قائل هستیم که بار دیگر اقدام یک جانبه طرف آمریکایی در تعیین مجازات علیه "دولت‌های نامطلوب برای واشنگتن" (ایران، کره شمالی و سوریه) در خارج از چارچوب ضوابط حقوق بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل (تنها ارگان مجاز برای اعمال تحریم‌ها) را محکوم کنیم. گذشته از این، دولت آمریکا در هنگام اعلام مجازات علیه موسسات داخلی به ما اطمینان می‌دهند که این شرکتها گویا قوانین مربوط به عدم گسترش را نقض کرده‌اند.»

سفیر روسیه یادآور شد که چنین اقداماتی از سوی مقامات واشنگتن در مغایرت کامل با "روح حاکم" بر مذاکرات ژنو بوده و به تلاش‌ها برای باثبات شدن روابط بین آمریکا و روسیه آسیب جدی می‌زند.»

در این رابطه، "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز ابراز عقیده کرد که ایالات متحده و انگلیس با اعمال تحریم‌هایی علیه برخی شرکت‌های روسی و بلاروسی، در حقیقت به رقابت ناعادلانه می‌پردازند و چنین اقداماتی بدون تردید بدون پاسخ از سوی مسکو رها نخواهد شد.

این مقام دوما گفت: «کشورهای غربی آشکارا درصدد بازدارندگی روسیه و متحدان نزدیک این کشور هستند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در خصوص اعمال این تحریمها هیچ دلیل و مدرک مشخصی برای اثبات ادعای خود در رابطه با نقض قوانین مربوط به عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی نیاورده است. واضح است که این اقدام دولت آمریکا، راهی دیگر برای رقابت ناعادلانه در عرصه فروش فناوری‌هاست و اتهامات وارده هیچ پایه و اساسی ندارند.»  

انتهای پیام/