شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آلمان#نتایج

شهروندان آلمانی خواستار تغییر ساختارهای سیاسی در کشورشان هستند


شهروندان آلمانی خواستار تغییر ساختارهای سیاسی در کشورشان هستند

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که در آستانه انتخابات پارلمانی در آلمان اکثر شهروندان این کشور خواستار تغیرات دولتی و ساختارهای سیاسی در کشورشان هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، چند هفته مانده تا برگزاری انتخابات پارلمانی اواخر سپتامبر در آلمان نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی خواستار روی کار آمدن دولتی متفاوت در کشور و تغییرات سیاسی واقعی در بسیاری زمینه ها هستند.

این نظرسنجی توسط موسسه آلنزباخ و به سفارش موسسه برتلزمن انجام گرفته و هفته نامه اشپیگل آن را منتشر کرده است.

بر این اساس اواخر ماه جولای حدود 55 درصد شهروندان آلمانی خواستار تغییر دولت آلمان بعد از 8 سال حکومت ائتلاف بزرگ بر کشورشان بودند. حدود 29 درصد شهروندان دراین باره بی تفاوت بودند و حدود 16 درصد هم تغییر دولت در کشورشان را خوب ارزیابی نمی کردند.

"رابرت وهرکامپ"، از کارشناسان موسسه برتلزمن در این باره می گوید: این تحولات زمانی که ما آمارها را با انتخابات پارلمانی سال 1998 و 2005 مقایسه می کنیم جالب است. در سال 1998 هم یک تمایل به تغییر سیاسی در آلمان وجود داشت که کمی تضعیف شده و سپس تا زمان انتخابات ثابت ماند. بعد از انتخابات 1998 ائتلاف قرمزها و سبزها دولت ائتلافی سیاه- زرد تحت صدر اعظمی هلموت کهل را کنار گذاشت و روند تغییر سیاست و دولت موفقیت آمیز بود.

در سال 2005 هم تمایل به تغییر سیاست در آستانه انتخابات بالا بود و به مروز این تمایل کاهش یافت. در آن زمان حزب حاکم سوسیال دموکرات موفق شد در انتخابات پیروز شود. در آن زمان تغییر ساختارهای سیاسی البته نه به صورت کامل شکل گرفت و یک ائتلاف بزرگ به رهبری آنگلا مرکل به جای دولت ائتلافی قرمزها و سبزها شکل گرفت.

وهر کامپ همچنین اعلام کرد که در حال حاضر مشخص نیست که تمایل به تغییرات ساختارهای سیاسی در بین شهروندان در سال جاری چگونه ادامه پیدا خواهد کرد.

در این نظرسنجی همچنین این مسئله مورد ارزیابی قرار گرفته است که در کدام زمینه ها شهروندان تغییرات سیاسی را فوری تر و سریع تر لازم می دانند.

در بالاترین جایگاه 75 درصد شهروندان خواستار تغییرات اساسی در سیاست ادغام و هماهنگی پناهندگان هستند. حدود 55 درصد شهروندان خواستار تغییر در سیاست حمایت از آب و هوا و محیط زیست هستند. مسئله غلبه بر بحران کرونا در بین شهروندان به شدت اهمیت خود را از دست داده و موضوعات دیگری مانند بازنشستگی، آموزش و سیاست مسکن در اولویت قرار گرفته است.

این نظرسنجی نشان می دهد در حالی که سیاست پناهندگی در بین شهروندان در حال دو قطبی شدن است و برخی خواستار تشدید قواعد و برخی با آن مخالف هستند، اما اکثر آلمانی ها در زمینه سیاست آب و هوایی با هم اتفاق نظر دارند. بر این اساس حدود 80 درصد شهروندان آلمانی معتقدند که برای حفاظت از آب و هوا باید اقدامات بیشتری انجام شود.

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد در حالی که کمتر از دو ماه دیگر تا انتخابات پارلمانی آلمان زمان باقی مانده است، نامزد صدر اعظمی از حزب سوسیال دموکرات بالاترین میزان محبوبیت برای عهده داری این سمت در بین شهروندان را دارد.

بعد از سیل ویرانگر اخیر در غرب آلمان محبوبیت اتحادیه احزاب متحد مسیحی و نامزد صدر اعظمی آینده این حزب در بین شهروندان کاهش چشمگیری داشته است.

انتخابات سراسری آلمان در پاییز آینده برگزار خواهد شد و با اعلام کناره گیری مرکل، این کشور باید شاهد آغاز دوره‌ای جدید باشد.

مرکل اعلام کرده که در دور بعد نامزد صدر اعظمی آلمان نخواهد شد و بعد از چهار دور تکیه زدن بر کرسی قدرت می خواهد این سمت را تحویل شخص دیگری بدهد.

مرکل از سال 2005 به این سو، چهار دوره پیاپی صدراعظم آلمان و بیش از هر سیاستمدار دیگری در این سمت بوده است.

رهبران و مسئولان اتحادیه احزاب متحد مسیحی رای به نامزدی آرمین لاشت برای صدر اعظمی آینده آلمان از اتحادیه احزاب متحد مسیحی دادند.

لاشت تا چندی پیش از نامزدهای محبوب صدر اعظمی در بین شهروندان آلمانی بود.

مقامات حزب سبز آلمان هم به اتفاق آراء، "آنالنا بائربوک" را به عنوان نامزد صدر اعظمی آینده کشورشان از این حزب انتخاب کردند.

«"اولاف شولتز» که در حال حاضر وزیر دارایی آلمان و معاون مرکل است هم از سوی حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه به عنوان نامزد پُست صدراعظمی این کشور معرفی شده است.

انتهای پیام/