شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#جدید#جزایر

اقدام جدید نظامی روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن/50 مرکز نظامی اخ=حداث خواهد شد!

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از برنامه ساخت بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر کوریل جنوبی مورد اختلاف با ژاپن خبر داد.

اقدام جدید نظامی روسیه در جزایر مورد مناقشه با ژاپن/50 مرکز نظامی اخ=حداث خواهد شد!

به گزارش منیبان، رسانه های روسی ازجمله تارنمای لنتارو و گازتارو روز دوشنبه اعلام کردند: ارتش روسیه در جزایر کوریل بیش از ۵۰ مرکز نظامی احداث می کند و یک شرکت ساختمان سازی نظامی این مسئولیت را برعهده می گیرد.

مراکزی که ساخته می شود در برابر زمین لرزه تا ۹ درجه ریشتر امواج درونی زمین مقاوم خواهند بود.

ارتش روسیه در سال های اخیر حدود ۳۰ مرکز نظامی ازجمله چندین خوابگاه ویژه نظامیان در جزایر کوریل احداث کرد و این اقدامات بارها از طرف ژاپن که مدعی مالکیت بر این جزایر است، مورد انتقاد قرار گرفته است.

روسیه و ژاپن با گذشت بیش از ۷۵ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند؛ زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.

مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.

براساس اصلاحات در قانون اساسی روسیه که یک سال پیش تایید شد، واگذاری مناطق این کشور به کشورهای دیگر منع شده است و مقامهای روسیه بارها با استناد به این اصل قانون اساسی، پرونده واگذاری جزایر کوریل را بسته شده خوانده اند.  

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد؛ ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.

از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف» رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.