شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گشایش اقتصادی#دولت#منابع#اصلاح طلب#رئیسی

ویژه‌های مشرق

دبیرکل نهضت آزادی:راه حل گشایش اقتصادی کنارگذاشتن «تفکر انقلابی» است/ عبدی: هزینه کردن برای «فرزندآوری» اتلاف منابع است

ویژه ها

جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف، برای هجمه به دولت رئیسی و تخطئه اقدامات وی، به شدت بی قرار بوده و به عبارتی عجله دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** راه حل گشایش اقتصادی کنارگذاشتن تفکر انقلابی است

«محمد توسلی» دبیرکل نهضت آزادی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برای رفع تحریم‌های ظالمانه و تصویبFATF   که پیش‌نیاز گشودن گام نخست مشکل معیشتی مردم است آیا با آن دیدگاه همکاران آقای رئیسی امکان‌پذیر است؟ کشورهایی چون چین تا آن نگاه ایدئولوژیک سنتی خودشان را کنار نگذاشتند و ارتباط خودشان را با توجه به واقعیت‌های حاکم در روابط بین‌الملل در راستای منافع ملی تنظیم نکردند، نتوانستند مشکل اقتصادی خودشان را حل کنند. بنابراین اشخاص توانمند در حوزه اقتصاد و روابط بین‌الملل نیاز است».

توسلی در ادامه گفت:«مهمترین مولفه حکمرانی مطلوب برگزاری‌ انتخابات رقابتی عادلانه است تا مردم با آزادی بر سرنوشت خود حاکمیت داشته باشند. راهکار کم‌هزینه رفع آن پذیرش پیشنهاد مشفقانه تحول درونی است. در صورتی که چنین تحول و اصلاحی را در قانون اساسی به‌عمل نیاورند جنبش اجتماعی به‌تدریج با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی این تحول را برای مطالبات برحق مردم پیگیری خواهد کرد».

دبیرکل نهضت آزادی:راه حل گشایش اقتصادی کنارگذاشتن «تفکر انقلابی» است/ عبدی: هزینه کردن برای «فرزندآوری» اتلاف منابع است

دبیرکل نهضت آزادی در اظهارات مذکور تاکید کرده که برای رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد گشایش اقتصادی باید نگاه ایدئولوژیک سنتی را کنار گذاشت. منظور وی این است که راه پیشرفت کشور، کنارگذاشتن تفکر انقلابی است.

اظهارنظر وی در حالی است که در دولت روحانی از سال 92 تا 1400، طیفی در قوه مجریه و به ویژه در وزارت خارجه در رأس قرار داشت که معتقد بود که آمریکا کدخدای جهان است و باید با کدخدا بست.

در دولت روحانی، روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند و دیدارهای وزرای خارجه دو کشور رکورد زد. در دولت روحانی، رئیس جمهور آمریکا فردی مودب و باهوش لقب گرفت و وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر به پیاده روی رفتند.

در دولت روحانی، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد و تاکید شد که آمریکا به هیچ عنوان از برجام خارج نخواهد شد. در همین دولت، وزیر امور خارجه ایران گفت که آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را نابود کند.

اما به واسطه این دیدگاه، نه تنها شاهد گشایش اقتصادی نبودیم، بلکه مردم با مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم کردند. دولت تدبیر و امید، دلار را با قیمت 3 هزارتومان تحویل گرفت اما در همین دولت قیمت دلار تا آستانه 32 هزارتومان افزایش یافت.

در دولت روحانی مسکن حدود 700 درصد گران شد. دولت تدبیر و امید پراید را با قیمت 17 میلیون تحویل گرفت و تنها ظرف 8 سال، قیمت این خودرو به حدود 140 میلیون تومان رسید.

برخلاف ادعای دبیرکل نهضت آزادی، راه حل گشایش اقتصادی، بکارگیری رویکرد انقلابی است. همان رویکردی که در 8 سال اخیر از اجرای آن غفلت شد.

امام خمینی (ره) نهضت آزادی را «طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا» و جماعتی که «از اسلام اطلاعی ندارد»و «عامل گمراهی مردم» نامیده بودند و تاکید داشتند که باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند.(صحیفه امام جلد ۲۰، صفحه ۴۸۰)

** عبدی: هزینه کردن برای فرزندآوری اتلاف منابع است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«در برابر مشکلات اصلی مثل وضعیت وخیم بیماری کووید۱۹، تورم، بیکاری، پایین بودن درآمدها، محیط‌زیست، نظام بانکی، اختلال در تامین نیازهای ضروری مردم مثل برق، آب، نان و انرژی، مساله تحریم‌ها و... فرزندآوری مساله‌ای اصلی محسوب نمی‌شود. به معنای دیگر پیش از پرداختن به مساله فرزندآوری و حل آن، باید به حل مشکلات و مسائل اصلی پیش‌گفته همت گماشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«دولتی که هزینه‌هایش با درآمدهایش همخوانی ندارد، کسر بودجه زیادی دارد، تورم سرسام‌آور است، هرگونه هزینه کردن برای فرزندآوری اتلاف منابع است، زیرا نه ‌تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه چون مشکلات اصلی را به حاشیه می‌برد یا تشدید می‌کند، فرزندآوری را هم کمتر خواهد کرد. به علاوه وظیفه اولیه حکومت حفظ شهروندان خود است نه فرزندآوری، در حالی که فوت ناشی از کرونا به ‌شدت بالا رفته و گرایش به مهاجرت هم روزافزون است».

دبیرکل نهضت آزادی:راه حل گشایش اقتصادی کنارگذاشتن «تفکر انقلابی» است/ عبدی: هزینه کردن برای «فرزندآوری» اتلاف منابع است

رهبر معظم انقلاب- 22 تیر 99- در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرمودند:«مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید».

ایشان در ادامه تاکید کردند:«حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند».

طیف تندرو اصلاح طلب با رویکرد غربگرایانه، از یکسو برای نسل جوان مشروب خواری و آزادی خرید و فروش مواد مخدر را تجویز کرده و از سوی دیگر، جوانان را از ازدواج و فرزندآوری نهی کرده و حاکمیت را نیز از توجه ویژه به این دو مقوله بر حذر می دارد. به نظر شما این طیف حامی منافع ملی است؟!

** عجله اصلاح طلبان برای هجمه به دولت رئیسی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «رئیس دولت مردد،کابینه بلاتکلیف» نوشت:«ابراهیم رئیسی سابقه مدیریت اجرائی و تیمی ندارد و این نکته همواره به‌عنوان پاشنه آشیل او برای تشکیل کابینه مطرح بوده است؛ آن‌هم در حالی که از زمان انتخابش به‌عنوان رئیس دولت، اخبار متعددی درباره فشار، سهم‌خواهی و اختلاف‌های پشت پرده در جریان اصولگرایی برای ورود به کابینه به گوش می‌رسد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در چنین وضعیت آشفته‌ای، طبیعی است که تعویق در معرفی کابینه و آشنانبودن او با حوزه اجرا و چهره‌های مناسب برای این حوزه، به تشکیک در انتخاب افراد منجر شود».

دبیرکل نهضت آزادی:راه حل گشایش اقتصادی کنارگذاشتن «تفکر انقلابی» است/ عبدی: هزینه کردن برای «فرزندآوری» اتلاف منابع است

جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف، برای هجمه به دولت رئیسی و تخطئه اقدامات وی، به شدت بی قرار بوده و به عبارتی عجله دارند.

در شرایطی که دولت روحانی با کارنامه ای بسیار ضعیف به کار خود پایان داد، اصلاح طلبان این عملکرد غیرقابل دفاع را بزک کرده و با یاس آفرینی مدعی هستند که در آینده نزدیک وضعیت کشور بغرنج شده و مردم به دوران روحانی حسرت خواهند خورد!

جریان اصلاح طلب نه کارنامه قابل دفاع دارد و نه برنامه جامع و هدفمند برای رفع مشکلات مردم، گویا حیات این طیف صرفا وابسته به هراس افکنی و یاس آفرینی است.