شهر خبر

شکاف در اتحادیه آفریقا/ ضرورت تغییر نظام سیاسی تونس


شکاف در اتحادیه آفریقا/ ضرورت تغییر نظام سیاسی تونس

اتحادیه مشاغل تونس با حمایت از تصمیمات و اقدامات رئیس جمهور این کشور خواستار تغییر نظامی سیاسی تونس شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور تونس پس از نشست اضطراری با فرمانده‌هان نظامی و امنیتی این کشور، با صدور فرمانی « هشام المشیشی » نخست وزیر تونس را از سمت خود برکنار کرد و خود مسئولیت دولت را به عهده گرفت. قیس سعید فعالیت پارلمان را به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآورد و مصونیت نمایندگان پارلمان را لغو کرد. این اقدام رئیس جمهور تونس با مخالفت  برخی احزاب سیاسی از حمله حزب النهضه ، قلب تونس و الکرامه روبرو شد. راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونس، اقدامات قیس سعید را کودتا علیه نهادهای دموکراتیک  این کشور خواند. اکنون برخی جریان‌های سیاسی اجتماعی  تونس حامی اقدامات رئیس جمهور این کشور هستند و برخی مخالف آن اما آنچه که مسلم است قیس سعید برنامه‌های خود را با قدرت پیش می‌برد.

اتحادیه مشاغل تونس که بزرگترین تشکل کارگری این کشور است، از اقدامات رئیس جمهور تونس حمایت کرد و خواستار تغییر نظام سیاسی این کشور شد.

به نوشته روزنامه الرای الیوم، معاون دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس  گفت: این اتحادیه به اقدامات قیس سعید اعتماد کامل دارد و منتظر نقشه راه روشنی برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور و تشکیل دولت جدید است.

وی تصریح کرد: تغییر نظام سیاسی تونس یک امر ضروری است و تشکیل دولت جدید همین امروز خیلی بهتر از تشکیل آن در فرداست  چرا که این اتحادیه می‌تواند مطالبات ( اقتصادی معیشتی ) اعضای خود را پیگیری کند.

اتحادیه مشاغل تونس یکی از تشکلات مهم این  کشور است که نقش برجسته‌ای در تحولات سیاسی تونس دارد.

معاون دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس با بیان اینکه با نبود دولت فعال و کارآمد این اتحادیه قادر به پیگیری مطالبات حقوقی و معیشتی کارگران و اعضای خود نیست، اظهار داشت: این اتحادیه بازگشت به شرایط قبل را رد می‌کند و خواستار تشکیل هرچه سریع تر دولت است.

شکاف در اتحادیه آفریقا با پذیرش تل‌آویو

وزیرخارجه الجزایر در مخالفت با پافشاری رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای پذیریش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر این اتحادیه گفت: پافشاری موسی فکی بر این موضع ممکن است به تقسیم و شکاف در اتحادیه آفریقا منجر شود.

رمضان عمامره پافشاری موسی فکی در پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا را دفاع از خود دانست و اظهار داشت: رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نمی‌داند این پافشاریش چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پافشاری موسی فکی هیچ تاثیری بر مواضع کشورهای مخالفت با عضویت تل آویو در اتحادیه آفریقا ندارد، تاکید کرد: ما به همکاری برای رسیدن به هدف خود ادامه خواهیم داد.

الجزایر، تونس، مصر، لیبی، موریتانی، جیبوتی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، نیجر، زیمبابوه، سنگال، نیجریه ، لیبریا، گابون و مجمع الجزایر قمر از جمله کشورهایی بودند که مخالف عضویت تل آویو در اتحادیه آفریقا هستند.

انتهای پیام/