شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گذرنامه#مخالفت#فرانسه#صدور#کرونایی#اعتراض

صدور گذرنامه کرونایی در فرانسه | اعتراض و مخالفت

مردم فرانسه از امروز برای رفتن به کافه، رستوران و سفرهای بین شهری نیاز به ارائه گذرنامه سلامت دارند. معترضان می‌گویند قوانین جدید آزادی‌های مدنی را مختل می کند.

صدور گذرنامه کرونایی در فرانسه | اعتراض و مخالفت

مردم فرانسه در حال حاضر برای لذت بردن از فعالیت‌های مرسومی مانند نوشیدن قهوه در کافه یا سفر با قطار بین شهری موظف به ارائه گذرنامه سلامت هستند.

به گزارش عصر ایران، گذرنامه سلامت، طرح جدیدِ "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه برای جلوگیری از شیوع عفونت‌های کووید 19 و تشویق بیشتر به واکسیناسیون در این کشور است.

دولت فرانسه به خاطر پیشنهاد خود تحت فشار است. بیش از یک میلیون فرانسوی در 4 "شنبه" گذشته در اعتراض به طرح "گذرنامه سلامت" در شهرهای این کشور تجمع کردند. با این حال مردم فرانسه از امروز (دوشنبه) برای رفتن به کافه، رستوران و سفرهای بین شهری نیاز به ارائه گذرنامه سلامت دارند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: مکرون از اعتراضات ابراز نارضایتی کرده و امیدوار است این طرح به افزایش واکسیناسیون، فروکش کردن موج چهارم کرونا در فرانسه و راهبری طرح های مشابه در کشورهای هسایه مانند آلمان و ایتالیا کمک کند.

گذرنامه سلامت از طریق یک "کد QR" به افراد کاملا واکسینه، افرادی با تست منفی کرونا یا بهبودگان اخیر این بیماری اختصاص می‌یابد.

دولت انتظار دارد کاربران و مشاغل در یک هفته به طرح روی آوردند و آن را اجرایی کنند.

"اولیویه وران" وزیر بهداشت فرانسه به روزنامه فرانسوی "پاریسین" گفت: مجوز سلامت باید به ما کمک کند تا از قرنطینه و تعطیلات سراسری و قوانین منع رفت و آمد جلوگیری کنیم".

وران تغییرات جزئی در قوانین را اعلام کرد و افزود: طول عمر جواب آزمایش از 48 ساعت به 72 ساعت افزایش یافته و آزمایش زیر نظر پزشکان  دیگر مجاز خواهد بود.

 

کارمند ویژه "QR کد" گذرناه سلامت کووید 19 قبل از شروع بازی فوتبال "استاد رینس" و "آر سی لانس" را در ورزشگاه "روازون پارک"  در شهر "رن" فرانسه را چک می‌کند

با وجود اعتراضات ادامه دار؛ طرح گذرنامه سلامت فرانسه اجرایی می شود

 

وزیر بهداشت فرانسه: دیگر بس است

او تاکید کرد: هیچ برگشتی از این قانون حداقل تا ماه آبان (نوامبر) وجود ندارد. او برای "ضد واکسن ها، ضد علم و ضد دولت" ابراز تاسف کرد و احترام خود را به واکسینه شدگان و رعایت کنندگان فاصله اجتماعی اعلام کرد.

او افزود: "مایلم ترس ها را بشنوم و هر کاری تضمین کنم. اما زمان درست رسیده و دیگر بس است".

تعداد بیماران در بیمارستان ها  به بالاترین میزان در مقایسه با گذشته رسیده و روز شنبه 1510 مبتلای جدید در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند. این در حالیست که حدود 1099 نفر در هفته گذشته به این بخش منتقل شده بودند.

مکرون امیدوار است این طرح باعث افزایش بیشتر واکسیناسیون در فرانسه شود. جایی که در حال حاضر بیش از 55 درصد مردم آن با دو دوز واکسینه شده اند.

مقامات می‌گویند از زمان طرح ریزی این برنامه 7 میلیون رزرو جدید برای واکسیناسیون ثبت شده است.

مبتلایان در "کورسیکا" (جزیره کرس) در  حاشیه سواحل مدیترانه فرانسه که شاهد هجوم گردشگران در تعطیلات تابستانی بوده اند، سریعتر رشد کرده است.

معترضان می‌گویند قوانین جدید  آزادی‌های مدنی در کشوری که  آزادی برای مردم مهم است را مختل می کند.

حدود 237 هزار نفر در روز شنبه در سراسر فرانسه تظاهرات کردند و 17 هزار نفر  آنها در پاریس گرد هم جمع شدند.

 

گذرنامه سلامت از طریق یک "کد QR" به افراد کاملا واکسینه، افرادی با تست منفی کرونا یا بهبودگان اخیر این بیماری اختصاص می‌یابد

مجوز سلامت فرانسه

وزارت کشور اعلام کرد: این تعداد از 204 هزار نفر ثبت شده در هفته گذشته فراتر رفته که برای اعتراض در اوج تعطیلات تابستانی بسیار غیر معمول است.

این قانون از 21 جولای (31 تیر) برای ورود به اماکن فرهنگی مانند سینما، تئاتر، موزه اجرایی شد. تمدید و گسترش این قانون روز پنجشنبه از سوی نهاد قانونگذاری فرانسه به تصویب رسید.

نظرسنجی‌ها اخیر نشان می‌دهد که اکثریت فرانسوی ها از این مجوز و گستره اجرای آن به ویژه برای ورود به کافه و رستوران حمایت می‌کنند.

از این پس افراد در فرانسه برای ورود به فضای داخلی و خارجی کافه رستوران ها نیاز به این مجوز دارند اما استفاده از آن هنوز برای سیتسم‌های حمل نقل مترو و حمل و نقل به حومه شهر الزامی نیست.

حزب مکرون در سال آینده با انتخابات مجدد رو به رو می‌شود. او در روزهای اخیر برای رساندن پیام خود به شبکه اجتماعی تیک توک (تیک تاک) که اخیرا میان جوانان محبوب شده ظاهر شده و در مورد گذرنامه سلامت صحبت کرده است.

مکرون در جدیدترین ویدئوی روز جمعه خود گفت: واکسینه شوید، واکسینه شوید، واکسینه شوید".

وی افزود: اگر پدربزرگ، مادربزرگ، دوستان و همسایگان خود را مبتلا کنیم، آزادی ارزشی نخواد داشت. آزاد بودن یعنی مسئولیت پذیربودن.