شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نتایج

التیام سریع زخم‌ها با نور درمانی

التیام سریع زخم‌ها با نور درمانی

نتایج یک بررسی علمی تازه نشان می‌دهد که می‌توان از نوردرمانی برای افزایش سرعت درمان زخم‌ها و جراحات ناشی از سوختگی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، از نوردرمانی می‌توان برای فعال کردن نوعی پروتئین استفاده کرد که رشد سلول‌های پوست بدن را شبیه سازی کرده و موجب تسریع این روند و خوب شدن زخم‌های بدن می‌شود.

در این روش نور درمانی از نوعی لیزر ضعیف استفاده می‌شود. روش یادشده درمان با فوتوبیومدولاسیون هم نامیده می‌شود و از حدود نیم قرن پیش برای درمان برخی بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده بوده است. هر چند در مورد میزان اثربخشی آن اختلاف نظر وجود دارد.

پروتئینی که با نور درمانی در بدن فعال می‌شود، تی جی اف – بتا ۱ نام دارد و نقش مهمی در رشد سلول‌های انسان دارد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند قبلاً از این روش برای مقابله با سرطان، حل برخی مشکلات ناشی از افزایش سن، درمان آلزایمر و غیره استفاده شده است. مهم‌ترین مزیت پروتئین مذکور خاصیت ضدالتهابی آن است که موجب ترمیم بافت‌های پوستی می‌شود.

تاباندن لیزر ضعیف با فرکانس ۸۱۰ نانومتر می‌تواند دمای سطح بدن را به ۴۵ درجه سانتیگراد برساند، اما موجب فعال شدن پروتئین تی جی اف – بتا ۱ برای تسریع در ترمیم بافت‌های بدن نیز می‌شود. با توجه به زمان اندک ایجاد این گرما می‌توان امیدوار بود در آینده این روش برای التیام زخم‌های سطح پوست مورد استفاده گسترده قرار بگیرد.