شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران معرفی کرد

سه مقصد عمده صادرات فلزات ایران در بهار 1400

کدخبر: 432148
اقتصادنیوز : ارزیابی روند صادرات عمده فلزات ایران نشان از آن دارد که صادرات این بخش بیش از همه محدود به کالاهای با میزان ارزش افزوده کم بوده و مصنوعات فلزی با ارزش افزوده بالاتر در فهرست اقلام صادراتی مزبور حضور کم‌رنگی دارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازارگانی تهران؛ معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران با استناد به تازه ترین داده های گمرک گزارشی به این موضوع پرداخته که در فصل نخست سال 1400، ایران حدود 3.2 میلیارد دلار تجارت فلزات داشته که 2.6 میلیارد دلار آن را صادرات و 527 میلیون دلار آن را واردات فلزات تشکیل داده است. به طور کلی، تجارت فلزات کشور طی بهار 1400، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد دو برابری را تجربه کرده که عامل اصلی این رشد، افزایش 3 برابری صادرات فلزات طی این مدت بوده است.

در ادامه این گزارش آمده‌است که بخش قابل توجهی از رشد صادرات فلزات طی این مدت، ناشی از رشد بیش از 6 برابری ارزش صادرات ورق فولادی است. همچنین سه کشور چین، عراق و ترکیه که سه مقصد عمده صادرات فلزات ایران طی این مدت محسوب می ‌شوند، بیشترین سهم را از رشد صادرات فلزات ایران به خود اختصاص داده اند.

این گزارش با اشاره به اینکه«واردات فلزات ایران طی فصل نخست سال 1400 نیز رشد 7 درصدی داشته است» می افزاید: مهم‌ترین کالای وارداتی ایران در گروه فلزات، ورق فولادی سرد بوده که رشد واردات آن بیشترین تاثیر را در رشد ارزش واردات فلزات داشته است. کشورهای چین، امارت متحده عربی و ترکیه سه مبدا عمده واردات فلزات ایران طی بهار 1400 هستند که رشد واردات فلزات ایران از امارات بیشترین تاثیر در رشد کل واردات فلزات داشته است. همچنین در میان 20 کشوری که مبدا عمده واردات فلزات ایران طی بهار 1400 به شمار می آیند، واردات از برخی از آنها رشد قابل توجهی را تجربه کرده که هنگ کنگ، سوییس، برزیل و ویتنام از این جمله اند و  به ترتیب رشدهای 6.7 برابر، 7.6 برابر، 4.9 برابر و 4.5 برابر در واردات از آنها رقم خورده است.

اما نتایج بررسی ‌های آماری حاکی از این است که صادرات عمده فلزات ایران محدود به کالاهای با میزان ارزش افزوده کم بوده و مصنوعات فلزی با ارزش افزوده بالاتر در فهرست اقلام صادراتی مزبور حضور کم‌رنگی دارد.