به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره ادعاهای مقامات اروپایی درخصوص کشتی مورد هدف قرار گرفته در دریای عمان اظهار کرد: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است.  ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزانانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد. امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می‌دهد.  لازم می‌دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.

خطیب زاده در رابطه با اظهارات جوزف بورل علیه ایران در خصوص حمله به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص این موضوع بعد از بیانیه گروه هفت گفتم اما باید بگویم این اظهارات جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد که بعد از بیانیه ایران، این اظهارات غیر مسئولانه را دریافت کردیم و این اظهارات هیچ کمکی به صلح و دوستی و خلیج همیشه فارس نمی کند. در حالی که همه ماه ها در مورد رژیم صهیونیستی سکوت کردند نباید امروز موضعی بگیرند که نشان دهنده حمایت جانبدارانه و بی چون و چرا باشد.

او در مورد از سر گیری مذاکرات وین از شهریور ماه گفت: در خصوص مذاکرات وین نکته حائز اهمیت این است که هیچ گاه این گفت و گو ها را ترک نکردیم و امروز فرایند دموکراتیک قدرت در کشور در حال شکل گیری است و از شکوه جمهوری اسلامی ایران خبر می‌هد. آیت الله رییسی هم به صراحت اشاره کردند در خصوص رفع تحریم های ظالمانه لحظه ای تردید ندارند و با رعایت همه جزئیات و دستورالعمل ها این راه را ادامه می دهند. البته طبیعی است باید اجازه دهیم دولت مستقر و وزرا مشخص شوند. واشنگتن باید بداند نمی تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه ای متفاوت با قبل بگیرد و رویکرد واشنگتن باید تغییر کند و به حقایق زمین توجه کند.  فشار حداکثری شکست خورده و هیچ چیزی کمتر از برجام برای ایران و نظام قابل قبول نیست و باید به وین برگردند تا در کوتاهترین زمان به نتیجه برسیم. اگر واشنگتن برگردد جمهوری اسلامی ایران هم اقدامات خود را جبران می کند و بازمی گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بدهی انگلیس به ایران در رابطه با  قراردادهای نظامی گفت: این بدهی بیش از 4 دهه است که وجود دارد و محاکم انگلیس هم تایید کردند اما دولت های مختلف در انگلیس به بهانه های واهی این بدهی را پرداخت  نکردند و رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها است و هربار این بدهی را به دلایل مختلف به گروگان گرفته اند.

خطیب زاده  در مورد احتمال اینکه امیرعبدالهیان مسئولیت وزیر امور خارجه را بر عهده بگیرد و اینکه آیا برجام ادامه پیدا می کند، گفت: ایران عضو برجام است و واشنگتن باید بازگردد، انریکه مورا هم ملاقاتی با امیرعبدالهیان داشته که ایشان هم نظرات رئیس جمهور را منتقل کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت افغانستان و ورود اتباع افغانی به ایران گفت: عمیقا نگران تحولات در افغانستان هستیم. ایران از تمام ظرفیت‌های خود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق صلح در افغانستان استفاده می‌کند. در مورد موضوع افغانستان آمادگی داشته و داریم که ابتکار صلح تهران را دنبال کنیم. ایران در طول چهار دهه گذشته میزبان برادران و خواهران افغانستانی خود بوده و نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان داشته است و این نگاه انسانی وجود داشته و ادامه خواهد داشت.

او درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران و دعوت از ایران برای یک نشست منطقه‌ای اظهار کرد: سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام ایشان زود است. براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم. البته ایران منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای است و تلاش کرده کشورهای دیگر را به ترتبیات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.