شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

در ادامه تحولات افغانستان؛

آوارگی ۵۷ هزار خانواده افغان و توقف امدادرسانی در ۵ ولایت

آوارگی ۵۷ هزار خانواده افغان و توقف امدادرسانی در ۵ ولایت

تنها در پنج ماه گذشته، با شدت گرفتن جنگ در افغانستان، ۵۷ هزار خانواده آواره شده اند حال آنکه آمار غیر رسمی به مراتب بیشتر است و امدادرسانی در ولایت های تحت کنترل طالبان متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ۸ صبح افغانستان، در گزارشی با توجه به تحولات اخیر این کشور، نوشت: شدت گرفتن جنگ و گسترش دامنه آن به شهرها، میزان آوارگان را به شدت افزایش داده است.

براساس اطلاعات وزارت امور مهاجرین افغانستان، تنها در پنج ماه گذشته، ۵۷ هزار خانواده به دلیل شدت گرفتن جنگ و خشونت، آواره شده‌اند. مسئولان این وزارتخانه تأکید می کنند که ممکن است شمار آوارگان بیش از این باشد و به دلیل جنگ از ثبت باز مانده باشد. به هرحال، بیشتر بی خانمان ها به کمک فوری نیاز دارند و با گسترش دامنه جنگ، این روند با چالش مواجه شده است.

با کشیده شدن دامنه جنگ به داخل چند شهر، فعالیت نهادهای امدادرسان نیز متوقف شده است. در حال حاضر، طالبان در مراکز ولایت‌های نیمروز، هلمند، قندوز، جوزجان و تخار حضور دارند و فعالیت نهادهای کمک‌رسان به آوارگان در این ولایت ها به حال تعلیق درآمده است. از سوی دیگر، شماری از خانواده‌هایی که به دلیل جنگ مناطق‌شان را ترک کرده‌اند، می‌گویند که در وضعیت بدی به سر می‌برند و نهادهای ذی‌ربط باید به وضعیت‌شان رسیدگی کنند.

تنها در ۱۵ روز گذشته، پنج هزار و ۳۰۰ خانواده از مناطق اصلی‌شان کوچ کرده و در نقاط امن کشور مسکن گزیده‌اند.

روز گذشته، طالبان مراکز ولایت های سرپل، قندوز و تخار را تصرف کرد حال آنکه پیشتر مراکز دو ولایت جوزجان و نیمروز نیز به دست طالبان سقوط کرده بود.

آشفتگی این روزهای افغانستان نتیجه خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی است که طی ۲۰ سال گذشته، با ادعای تأمین صلح و امنیت، این کشور را به اشغال خود درآورده و همزمان مانع از استقلال دولت و ارتش این کشور برای مواجهه با چالش های پیش رو شدند.