شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#مخالفان

محکومیت گسترده احکام عربستان علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی


محکومیت گسترده احکام عربستان علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی

به دنبال صدور حکم علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی از سوی عربستان بسیاری از مخالفان سعودی و سازمان‌های حقوق بشری این احکام را محکوم و آن را در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، مخالفان سعودی و سازمان‌های حقوق بشری صدور حکم عربستان علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی را که باعث رضایت اسرائیل شد، محکوم کردند.

حزب «التجمع الوطنی» حزب معارض سعودی در بیانیه‌ای صدور احکام ناعادلانه علیه تعدادی از فلسطینی‌ها و اردنی ها در عربستان به اتهامات دروغین را محکوم کرد.

این حزب تاکید کرد که حکم‌های صادر شده در قالب کمپینی است که در آن مقامات سعودی در هدف قرار دادن ملت فلسطین و اهداف آنها مشارکت می‌کنند و اما همگان بدانند که ملت عربستان در کنار ملت فلسطین هستند.

«سعید الغامدی» مخالف سعودی نیز به نوبه خود اعلام کرد که آنچه قوه قضائیه سعودی علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی صادر کرده، احکام قضایی ناعادلانه است و حکمی است که رژیم صهیونیستی را آرام و خوشحال می‌کند.

وی در ادامه افزود: دادگاه غیر مستقل عربستان برای 69 فلسطینی از جمله 10 شهروند فلسطینی حداکثر تا 22 سال و حداقل 3 سال حکم صادر می‌کند.آن‌ها « محمد العابد» را به 22 سال و « محمد البنا» را به 20 سال زندان محکوم کردند. ای آل سعود با خشم و نفرت خدا صهیونیست‌ها را راضی نگه دارید.

«عمر بن عبدالعزیز» فعال سعودی دیگر تأکید کرد که فلسطینیانی که امروز محکوم شدند، اجازه فعالیت و کار در عربستان را از «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» و دولت قبلی عربستان گرفتند. اینکه حکم در عربستان تغییر کرده تقصیر آنها نیست و اگر آنها را اخراج کنند بهتر است؛ اما آل سعود بیشتر مشتاق اطاعت از صهیونیست‌ها است.

در فوریه 2019، سعودی‌ها، بیش از 60 اردنی و فلسطینی مقیم عربستان از جمله «محمد الخضری» نماینده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین بازداشت کردند.

خبرگزاری سند فلسطین گزارش داد، دادگاه ویژه پرونده‌های تروریستی در عربستان یکشنبه احکام سنگینی برای بازداشتی‌های اردنی و فلسطینی صادر کرد. احکام حبس در حق 69 اردنی و فلسطینی از جمله 10 سعودی صادر شد که برخی حکم‌های حبس در خصوص مساله مرتبط با حماس به 22 سال رسید.

دادگاه سعودی برای دکتر محمد الخضری که از وضعیت سلامتی خوبی هم برخوردار نیست، 15 سال حبس و برای پسرش دکتر هانی چهار سال حبس در نظر گرفت.

در همین راستا سازمان حقوق بشری « القسط» تاکید کرد که این احکام که قابل تجدیدنظر است و پس از محاکمه دسته جمعی صادر شده، هیچ یک از ضمانت‌های دادرسی عادلانه بین‌المللی را ندارد.

این سازمان اعلام کرد که متهمان در بازداشت دسته جمعی خود در اوایل سال 2019 تحت شکنجه و آزار و اذیت از جمله چندین ماه ناپدید شدن اجباری، دوره‌های طولانی زندان انفرادی قرار گرفتند.

این سازمان از مقامات سعودی خواست تا احکام صادره علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی را لغو و کسانی را که بازداشت شده‌اند، فوراً آزاد کنند.

سازمان حقوق بشر «سند» نیز به نوبه خود به حکم‌های صادر شده علیه بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی واکنش نشان داد و گفت: مجازات‌های صادر شده از سوی قوه قضائیه عربستان حداکثر به 22 سال زندان می‌رسد، در حالی که کوتاه‌ترین آنها 3 سال است. این احکام خودسرانه مبارزه رژیم آل سعود با آزادی بیان و مبارزه با حامیان فلسطین را به بهای حقوق بشر تأیید می‌کند و دولت عربستان را در معرض محکومیت‌های بین‌المللی بیشتری قرار می‌دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که از صدور احکام دستگاه قضایی عربستان سعودی علیه برادران فلسطینی و اردنی بازداشتی در این کشور شوکه شده است و از عربستان سعودی خواست شهروندان فلسطینی و اردنی را که به دلیل حمایت از آرمان کشور و ملت خود زندانی کرده است، فورا آزاد کند.

این بازداشت‌شدگان در طول چند ماه گذشته در شرایط نامناسب زندانی بوده و در معرض اهانت و شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/