به گزارش برنا؛ پذیرش افسار گسیخته دانشگاه‌ها و تنزل کیفیت آموزش یکی از معضلات نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود. این پذیرش‌ها در حالی رقم می‌خورد که در بازار کار و صنعت شرایط برای به کارگیری افراد لحاظ نشده است. این مقوله باعث شده تا سرمایههای صرف شده برای دانشجویان در دانشگاه‌های کشور  و وقت آنها صرف و بعد از گذشت چندین سال نتیجه‌ای از تلاش‌ها عاید نشده است.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، تخصصی‌تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب و کارها بر پایه ی فناوری‌های پیشرفته و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری ضروری است. مراکز هدایت شغلی و دفاتر کاریابی با هدف کاهش هزینه مبادله ناشی از استخدام نیروی کار برای بنگاه و کاهش هزینه کاریابی برای جویندگان کار تاسیس شده است.» این امر در حالی مطرح می‌شود که هنوز در سیستم آموزشی کشور در زمینه آموزش  مهارت‌ها کاری از پیش نرفته و نمی‌توان در این زمینه اقدامات اساسی را برای فارغ التحصیلان برنامه‌ریزی کرد. این مقوله نیازمند بازبینی و تصمیم گیری از سوی مسئولان امر است.

کیفیت آموزش در پردیس‌ها  و دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها مناسب نیست

منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور درباره پذیرش افسار گسیخته دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، آزاد به خبرنگار برنا گفت: باید  روند پذیرش دانشجو بررسی شود. برای مثال پذیرش افسارگسیخته دانشجو از سوی دانشگاه سراسری در دوره‌های شبانه و  پردیس‌های بین المللی آیین نامه دارند.

او افزود: ما از روند فعالیت این نوع دانشگاه‌ها گله‌مند هستیم چون کیفیت این دانشگاه‌ها چندان مناسب نیست.

کبگانیان ادامه داد: بر اساس گزارش گیری‌های انجام شده برخی از دانشگاه‌ها به دلیل عدم ارائه  کیفیت مناسب در آموزش‌ تعطیل یا ماموریت‌های آنها تغییر کرده است.

دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت: برخی از اقدامات در این دانشگاه‌ها  برخلاف قانون است که فعالیت‌ها در این مراکز باید مطابق اساس نامه باشد.

کبگانیان تاکید کرد: باید ماموریت‌های اساس نامه جزو اولویت اقدامات قرار بگیرند. برای مثال اگر واحد به دنبال تربیت دانشجوی کاربردی باشد باید برای کشور دانشجوی کاربردی تربیت کند.

//انتهای پیام: 4