به گزارش برنا؛  علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی ایران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد محمود صارمی، با ابراز خشنودی از برگزاری این جشنواره و اقدام ارزنده نهاد در برپایی چنین جشنواره‌ای گفت: زمانی که تلویزیون در نیمه دوم قرن بیستم همه‌گیر شد، بسیاری معتقد بودند رسانه‌های مکتوب کم‌فروغ می‌شوند. اکنون و در قرن بیست و یکم با ظهور شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های دیداری و شنیداری کم‌ فروغ شده‌اند و رسانه‌های مکتوب نیز به تدریج در حال محو شدن هستند؛ در این میان اما کتاب و کتابخوانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

دارابی با تأکید بر اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه خاطرنشان کرد: یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارزیابی پیشرفت جوامع، بررسی ادبیات و نویسندگان آن است. تردیدی نیست که علی‌رغم تمام فراز و فرودها و تنوع و تکثر در رسانه‌ها، کتاب همچنان نقش اصلی و جایگاه ارزنده‌اش در جوامع را حفظ کرده است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریزِ توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی، همیشه فعالیت‌های مستمری در این خصوص دارد که با حضور اعضای آن (رئیس سازمان، معاونان، شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحب‌نظران) پیگیری می‌شود. به عنوان مثال؛ تقدیر از اصحاب قلم در روز قلمِ امسال (چهاردهم تیرماه) یکی از برنامه‌های متأخر این شورا بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: مسئله کتاب و کتابخوانی همواره به عنوان یک راهبرد در صدا و سیما مطرح بوده است. تقریباً در همه برنامه‌ها و استان‌ها توجه بسیار جدی‌ای به این موضوع می‌شود؛ هرچند قبول داریم تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله است.

دارابی با اشاره به ظرفیت‌های صدا و سیما در همکاری با دوره‌های بعدی جشنواره «کتابخوان و رسانه» عنوان داشت: صدا و سیما بیش از ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی و بیش از ۸۱ شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته در استان‌ها دارد؛ امیدوارم این جشنواره سرآغاز همکاری گسترده‌ با صدا و سیما باشد و بتوانیم در آینده شاهد انجام کارهای ارزنده‌ای در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی در پایان گفت: از همکارانم در صداوسیمای مراکز استان‌ها و علیرضا مختارپور به عنوان دبیرکل نهاد، بابت زحمات‌شان در ترویج کتاب و کتابخوانی تشکر می‌کنم و از خداوند بزرگ برای آنها توفیق روزافزون دارم.