engagement چیست

engagement چیست؟ این فرآیند به میزان تعامل کاربر با سایت می پردازد. هدف اصلی در این فرایند این است که زمان فعال بودن کاربر در وب سایت افزایش پیدا نماید. در خصوص افزایش اینگیجمنت وبسایت تا الآن مطالبزیادی نوشته شده است. از آنجا که این مسئله دغدغه بسیاری از مدیران سئو و وبسایت‌هااست، همیشه مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است.

اینکه بهترین اقدامات برای اندازهگیری و افزایش Engagementسایت چیست؛ به ویژه برای آن‌هایی که فروشگاه اینترنتی دارند و می‌خواهند تا از اینراه به درآمد بالایی برسند.

قرار نیست در این مطلب فقط چند راه ساده را برایشما بنویسیم و بگوییم که اگر این‌ها را انجام دهید، سئو سایتتان خیلی خوب خواهدشد. می‌خواهیم هر کدام را با یک مثال کاربردی بیان کنیم. مثالی که به شما در درکعمیق آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

روش‌های افزایش engagement

عمق پیمایش را دریابید

مثل فروشگاهی رفتار نکنید که مشتری تا دم در بیایدو بعد بدون هیچ کاری بیرون رود. اگر نتوانید کاربر خود را ترغیب به اسکرول تاپایین سایت کنید، در عمل هیچ کاری برای آن صفحه نکرده‌اید. البته فقط اسکرول کردنتا پایین صفحه مهم نیست، بلکه حداقل باید او را تشویق به انجام عملی بکنید. اینعمل که حتماً نباید خرید باشد؛ ثبت نام در خبرنامه سایت، کلیک روی یک لینک وبازدید یک صفحه داخلی دیگر و خیلی چیزهای دیگر. مهم این است که هم تا پایین صفحهبیاید و هم یک اقدامی هرچند کوچک انجام دهد.

در به روزرسانی گوگل آنالیتیکس، امکان دریافتگزارش از میزان اسکرول صفحات نمایش داده می‌شود. این آمار به شما می‌گوید که آنصفحه چقدر در جذب و نگهداری کاربر موفق بوده است.

مثال: برای رسیدن به این هدف می‌توان کارهای زیادی راانجام داد؛ اما یک مثالی که به احتمال زیاد با آن برخورد داشته‌اید، تغییر در شیوهنمایش محتواهای بلاگ است. اگر دقت کرده باشید، در بعضی بلاگ های جدید، فهرست مطالبدر همان ابتدا نوشته می‌شود. عنوان‌های فهرست قابل کلیک هستند. به این صورت کهکاربر با هر بار کلیک روی آن به بخش مربوطه به همان صفحه می‌رود. فکر می‌کنید کهچرا از چنین چیزی استفاده می‌شود؟ در نگاه اول به نظر می‌رسد که برای دستیابی راحتکاربر به کل مطلب باشد؛ اما در اصل، باعث می‌شود تا کاربر تا پایین صفحه اسکرولکند. وقتی کاربری با کلیک روی یک عنوان به وسط صفحه می‌رود، مطمئناً تشویق خواهدشد که ادامه مطلب را هم مطالعه کند.

آیا CTA قابل مشاهده است؟

همه شما اهمیت CTA را می‌دانید؛اما فقط عده‌ای آن را به درستی به کار می‌برند. CTA باید در جایدرست و از همه مهم‌تر قابل دید باشد. در بعضی سایت‌ها، دکمه CTA در کنار صفحهیا بین انبوهی از جملات قرار گرفته است که اصلاً قابل تشخیص نیستند بدتر اینکه نمی‌توانروی آن‌ها کلیک کرد. در واقع با یک المان دیگر در صفحه تداخل پیدا کرده است. دربعضی سایت‌ها هم که همه چیز به ظاهر خوب است، باز کلیک روی دکمه، موقعیت کاربر بهاول صفحه پرش می‌کند؛ بدون اینکه پیغامی برای او نمایش داده شود. در اینجا کاربرمتوجه نمی‌شود که آیا عملیات او انجام شده است یا خیر.

مثال: بیشتر سایت‌های دولتی و فروشگاهی مشکلاتی دربخش CTA خوددارند. وقتی کاربر فرمی را پر می‌کند یا می‌خواهد از طریق دکمه خریدی را انجامدهد، اتفاق بعدی مشخص نیست. یک پیغام خیلی ریز نمایش داده می‌شود که بعد از چندثانیه محو خواهد شد.

اجبار نکنید

اینگیجمنت زمانی که افزایش پیدا می‌کند که کاربربه راحتی از سایت خارج نشود. در هنگام ثبت نام در بعضی سایت‌ها حتماً مشاهده کرده‌ایدکه تمامی اطلاعات فرم باید پر شوند. این دیگر مثال نمی‌خواهد. برای اینکه هر کداممان حداقل با یک مورد روبرو شده‌ایم؛ کدپستی، نام پدر، کدملی، تاریخ تولد، مذهب،مدرک تحصیلی، شغل و خیلی چیزهای دیگر. این‌ها شوخی نیستند، بلکه واقعاً وجوددارند. حالا اینکه چه دلیلی پشت این مسئله وجود دارد، مطالب متعددی بیان شده است؛اما هرچه هست، اجبار کردن کاربر به انجام کاری، تنها نتیجه‌ای که برای سایت شماخواهد داشت، خروج سریع او از سایت خواهد بود.

قابل فهم بنویسید

این زیرعنوان را ما برای شما کمی بومی‌سازیکردیم. سایت‌های خارجی نوشته‌اند که مطلب به راحتی قابل ترجمه باشد؛ اما مخاطبینسایت شما فارسی زبان هستند. پس نیازی به در نظر گرفتن این مسئله یعنی قابل ترجمهبودن نیست؛ اما مهم این است که ساده و قابل فهم بنویسید. به عبارتی کاربر یک جملهرا دو بار نخواند که اگر چنین اتفاقی در همان اول بیفتد، تنها اقدام کاربر، کلیکروی ضربدر مرورگر و بستن صفحه خواهد بود.

ابزارها در دسترس باشند

واقعاً چرا بعضی از طراحان سایت، ابزارهای اصلیو کاربردی را در بدترین نقطه قرار می‌دهند؛ برای مثال در بعضی سایت‌های آزمایشگاه‌ها،برای دریافت جواب آزمایش از طریق سایت، باید چند بار بالا صفحه را بالا و پایینکرد تا آخر بتوان فرم مربوط به گرفتن جواب را پیدا کرد. واقعاً هدف از این کارچیست؟ جالب‌تر اینجاست که بعضی المان‌هایی در جلوی دید کاربر قرار می‌گیرد که اصلاًبه او نیازی ندارد. فرم و مطالبی که برای کاربران بیشتر از همه اهمیت دارند، درهمان اول قرار دهید. فکر نکنید که اگر در پایین قرار بگیرد، کاربر مجبور است بیشتردر صفحه بماند و اسکرول کند. اتفاقاً برعکس، سایت را ترک می‌کند و هیچ اقدامی همانجام نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری

engagement بهتر نمی‌شود، مگر اینکه تغییراتی رانه تنها در ساختار، بلکه در دیگر بخش‌ها از جمله تولید محتوا اعمال کنید. در آنصورت است که می‌توان توقع افزایش فروش را داشت.