شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اوردوز هم به کمک کرونا آمد

طی یک سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز در میان شهروندان آمریکایی تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 اوردوز هم به کمک کرونا آمد

بر اساس گزارشی که در تاریخ ۱۴ ژوئیه توسط مرکز ملی آمار بهداشت ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) منتشر شد، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده در سال گذشته به رقم رکوردشکنی رسید. افزایش ۷۲ هزار مرگ و میر در سال ۲۰۱۹ به ۹۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده تغییر تقریباً ۳۰ درصدی در این مقدار بود. نورا ولکوف، پزشک و مدیر موسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر(NIH) ، این افزایش ۱۲ ماهه را بزرگترین افزایش ثبت شده از سال ۱۹۹۹ تا کنون نامید.

مایکل بارنت، استادیار سیاست و مدیریت سلامت در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در این باره تاکید کرد که این اعداد با آنچه که او انتظار داشت مطابقت دارد، زیرا بیماری همه‌گیر کرونا بر کسانی که دارای اختلال مصرف مواد بودند، تاثیرات مخربی داشته است.

 وی گفت: هنگامی که COVID-19 وارد دنیای ما شد، عدم اطمینان، ضرر مالی، انزوای اجتماعی و اختلال گسترده در بخش مراقبت‌های بهداشتی را به مشکلاتی که خود در ابتدا در سطح بحران بود، اضافه کرد. بنابراین، من متأسفانه از دیدن این ارقام به روز شده تعجب نمی کنم. و خوشحالم که آنها حتی بالاتر از رقم نیستند. ما کارهای زیادی داریم که در ۱۸ ماه گذشته به تعویق افتاده است.

به نظر می رسد مواد افیونی مصنوعی (به ویژه فنتانیل که به طور غیرقانونی تولید می شود) عامل اصلی افزایش مرگ و میرهای ناشی از اوردوز باشند. حدود ۶۹ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف مواد افیونی در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹، ۲۰ هزار نفر بود. پزشکان آمریکایی معتقدند اعتیاد ده ها سال است که یک بحران کنترل نشده در ایالات متحده بوده و با افزایش داروهای تزریقی خطرناک تر مانند فنتانیل سرعت بیشتری یافته است.

برای حل چنین بحرانی، آنها از یک سیستم بهداشتی حمایت می کنند که درمان اعتیاد و سوء رفتارهای ناشی از آن را برای اختلال استفاده از مواد افیونی در اولویت قرار می دهد. اداره خدمات سوءمصرف مواد و بهداشت روانی یک خط ارتباطی راهنمای ملی ارائه می دهد که خدمات درمانی و اطلاعات رایگان را به صورت محرمانه و در ۳۶۵ روز سال به افراد ارائه می دهد. خانواده‌هایی که با اختلالات روانی و مصرف مواد مخدر در میان اعضای خود روبرو هستند می‌توانند در ارتباط با این مرکز راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

واقعیت تلخ دیگر اینکه یک مطالعه جدید نشان می دهد که فقط حدود یک نفر از هر ۶ بزرگسال آمریکایی که به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی غیرکشنده تحت درمان قرار گرفته‌اند، طی ۹۰ روز بعدی آن تحت درمان اعتیاد قرار می گیرند تا از این منجلاب خارج شوند. شانس دریافت چنین درمان به موقعی برای زنان، سیاهپوستان و اسپانیایی تباران و افراد مسن کمتر از این میزان است.

اگر برای بیمارانی که به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر(اوردوز) در بخش ‌های اورژانس تحت درمان قرار می گیرند، هر چه سریعتر درمان اختلال مصرف مواد افیونی نیز شروع شود، شانس بسیار بیشتری برای غلبه بر اعتیاد و اجتناب از مصرف بیش از حد مخدر کشنده در آینده دارند. اما این مشکل حتی از لحاظ تاکین مالی و بیمه نیز حمایت دریافت نکرده است.