شهرخبر

معادلاتی که سید حسن نصرالله تثبیت کرد

سیدحسن نصرالله

تنش اخیر مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تثبیت کننده معادلاتی بود که دبیرکل حزب الله لبنان دو سال پیش آن را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی دیشب خود به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تاکید کرد که بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های صهیونیستی، حزب الله به دنبال ترسیم معادله جدیدی نیست، بلکه می‌خواهد معادلات گذشته را تثبیت کند.

اشاره دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص به معادله‌ای بود که شخص وی چند سال پیش مطرح کرده و اعلام کرد که هر حمله اسرائیل به هر نقطه‌ای از لبنان با همان سطح از پاسخ و عملیات انتقام جویانه مواجه خواهد شد. وی در سخنان دیشب نیز بار دیگر تاکید کرد: هر حمله جدید اسرائیل به لبنان نیز قطعاً با واکنش «مناسب و متناسب» ما مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد که واکنش حزب الله به این حملات هوایی ممکن است در هر نقطه‌ای از شمال فلسطین اشغالی شامل الجلیل یا جولان یا مناطق دیگر انجام شود و گزینه‌های حزب‌الله فراگیر خواهد بود.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که سیاستگزاران رژیم صهیونیستی که طی سال‌های گذشته به مناسبت های مختلف معادلات وحشت و دست برتر قدرت منطقه‌ای خود را در حال فروپاشی می‌بینند، تلاش دارند به عناوین مختلف این  معادلات را بازآفرینی کنند. نیاز به چنین ماجراجویی‌هایی در مناسبت‌های خاص به ویژه سالروز شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه و یادآوری ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در جنگ‌های متعدد ضد نوار غزه اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به اعتقاد استراتژیست‌های صهیونیست انجام برخی حملات موشکی بدون پاسخ قاطع  حزب‌الله می‌توانست  تا حدی معادلات کنونی را تغییر بدهد. سران تل‌آویو تصور می‌کردند که شرایط متشنج سیاسی و داخلی در لبنان به اندازه‌ای حزب‌الله را مشغول خود کرده که این جریان از واکنش به یک حمله محدود منصرف خواهد شد و موضع قاطعی در خصوص این حمله اتخاذ نخواهد کرد.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی یک منطقه باز و خالی از سکنه را برای حملات موشکی خود انتخاب کرده و تلاش کرد حملاتی را با  کمترین حد تحریک افکار عمومی ضد این مناطق انجام دهد. صهیونیست‌ها بلافاصله بعد از این حملات، انجام آن را در نتیجه اشتباهات نظامی توصیف کرده و سعی کردند به نوعی حزب الله را از واکنش جدی به این اقدام بازدارند.

واقعیت اما اینجا بود که سران اسرائیل تلاش داشتند این حملات با واکنشی مواجه نشود تا بتوانند از این حادثه بهره برداری‌های تبلیغاتی کنند. رسانه‌های صهیونیست به صورت تلویحی به این راهبرد اشاره و بیان کردند که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تصور می‌کردند حزب‌الله لبنان واکنشی به این حملات محدود نخواهد داشت.

این طرح اما با واکنش سریع حزب الله لبنان با شکست مواجه شد، چرا که حزب الله می دانست سکوت در برابر این حملات، با ادامه تجاوزهای صهیونیست‌ها به زیرساخت‌های لبنان مواجه خواهد شد. لذا حزب‌الله نیز مناطق عاری از سکنه را در مزارع شبعا برای حملات مشابه انتخاب کرده و در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ قاطعی به تجاوز اسرائیلی‌ها داد.

 پیام‌های حزب الله در تثبیت معادلات منطقه‌ای

مقاومت لبنان با انجام این حمله ثابت کرد که گرچه به دنبال جنگ افروزی جدید در منطقه نیست اما در برابر شکستن قواعد درگیری‌های موجود که از سال ۲۰۰۶ در معادلات منطقه‌ای تثبیت شد، دست بسته باقی نخواهد ماند.

حزب‌الله لبنان نشان داد که نسبت به هر نوع تجاوز اسرائیل به لبنان در حد و اندازه‌های خودش واکنش نشان خواهد داد و تلاش خواهد کرد معادلاتی که در نتیجه جانفشانی عناصر مقاومت و خون شهدا به عنوان دستاورد نیروهای مقاومت طی چند دهه به دست آمده، حفظ شود.

حزب الله لبنان همچنین ثابت کرد که تحولات داخلی لبنان و برنامه‌ریزی‌های غربی صهیونیستی برای ایجاد اوضاع نابسامان اقتصادی و مالی و اجتماعی در برنامه کاری این حزب تاثیری نخواهد داشت و جریان مقاومت، مقابله در برابر دشمن خارجی صهیونیستی را به مشغول بودن در بحران‌های داخلی ترجیح می‌دهد.

حزب‌الله در این حملات گرچه نیازمند استفاده از سلاح‌های دقیق بود تا عملیات خود را دقیقا مشابه تجاوز رژیم صهیونیستی انجام داده وخسارت های مالی و جانی را متوجه این رژیم نکند، اما در چارچوب حفظ اسرار نظامی خود و همچنین تقارن بین حملات از تسلیحات و موشک‌های جدید خود استفاده نکرد و سعی کرد موشک‌های خود را از مناطقی از لبنان شلیک کند که میزان دقت آن‌ها در بیشترین شکل ممکن بالا برود.

پوشش ویژه اظهارات نصرالله در رسانه‌های صهیونیستی

همانطور که شبکه صهیونیستی «کان» پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود، رسانه‌های اسرائیل بی صبرانه منتظر سخنرانی سید حسن نصرالله بودند تا بدانند روند تنش جدید مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی به کجا خواهد کشید. این رسانه‌ها بلافاصله بعد از سخنرانی نیز به پوشش بخش‌های مهم این سخنرانی از جمله اقدام حزب‌الله در تثبیت معادلات بازدارندگی پرداخته و این بخش از سخنان نصرالله را برجسته کردند که گفت هر حمله جدید به لبنان با واکنش قطعی مقاومت مواجه خواهد شد.

«عاموس یادلین» رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل نیز در این خصوص تاکید کرد که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود مانور نیروی هوایی اسرائیل و عملیات هوایی صورت گرفته در لبنان را نیز به چالش کشیده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با توجه به تثبیت معادلات حزب الله در تحولات اخیر گزارش داد که ارتش اسرائیل بعد از ارزیابی‌های نادرست از احتمال عدم واکنش حزب الله نسبت به حملات خود باید سوالات بسیاری مشکلی از خود در خصوص میزان بازدارندگی حزب الله لبنان بپرسد.

افق تنش اخیر مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی

شرایط موجود مورد توجه حزب الله مبنی بر تثبیت معادلات بازدارندگی و نگرانی اسرائیل از کشیده شدن به هر نوع ماجراجویی جدید در نتیجه تحریک حزب‌الله و همچنین عدم آمادگی رژیم اسرائیل برای پذیرش هزینه‌های هر جنگ احتمالی آینده نشان می‌دهد که افق فراروی تنش آفرینی جدید اسرائیل در جنوب لبنان به سمت آرامش مقطعی و همراه با شکنندگی و هوشیاری خواهد رفت. چرا که اسرائیل بار دیگر نسبت به عواقب وخیم هر نوع ماجراجویی غیرحساب شده ضد حزب الله اطلاع پیدا کرده و متوجه شد در صورت ارتکاب هر نوع حماقتی ولو به صورت محدود و بدون خسارت ضد لبنان نیز از واکنش نیروهای مقاومت در امان نخواهد ماند.

منبع: تسنیم