شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آتش سوزی#جدید

دستگاه دانش آموزی برای نجات خانه از جریق

دستگاه دانش آموزی برای نجات خانه از جریق

یک دانش آموز آمریکایی پس از آنکه خانه‌اش تقریباً دو سال پیش بر اثر آتش سوزی کاملا سوخت، یک دستگاه اطفای حریق جدید برای محافظت از خانه‌ها در برابر آتش سوزی طراحی کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ایالت کالیفرنیا در حال مبارزه با یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ خود است. در حالی که ایالات متحده با ۹۶ آتش سوزی گسترده فعال که تقریباً دو میلیون هکتار از اراضی این کشور را درنوردیده است، مبارزه می‌کند، آتش سوزی جدیدی در منطقه شمالی ایالت کالیفرنیا هزاران نفر را آواره کرده است و بدتر اینکه فصل آتش سوزی‌ها هنوز به پایان نرسیده است.

اکنون یک دانش آموز دبیرستانی از ایالت سان‌فرانسیسکو به نام "آرول ماتور" نوع جدیدی از تجهیزات اطفای حریق را طراحی کرده است که "F.A.C.E" نام دارد.

"آرول" می‌گوید: من شاهد هستم که صدها هزار نفر هر ساله خانه‌های خود را برای فرار از آتش سوزی تخلیه می‌کنند، اما هرگز فکر نمی‌کردم که خودم یکی از این افراد باشم. در تابستان ۲۰۱۹ من و خانواده‌ام مجبور به ترک خانه خود شدیم و سپس خانه ما طعمه حریق شد. در آن لحظه این موضوع برای من شخصی شد و من می‌دانستم که باید کاری در این زمینه انجام دهم.

اختراع "آرول" یک دستگاه مهار آتش است که به صورت خودکار با حرارت فعال می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از آتش‌سوزی کمک کند. نکته مهم این است که نیازی به حضور کسی برای استفاده از این دستگاه نیست و به صورت کاملا خودکار فعال می‌شود.

اما "F.A.C.E" چگونه کار می‌کند؟ این دستگاه یک قوطی فلزی است که با مخلوطی از آب و ماده‌ای به نام "آتش سرد"(Cold Fire) پر شده است که یک ماده پیش‌گیرنده آتش و از نظر محیط زیستی ایمن است. این کپسول دارای یک دریچه هوا در بالای خود، یک فشار سنج هوا در کنار و یک آبپاش در پایین است.

پیش‌گیرنده آتش ماده‌ای است که از آتش‌گیری یک سوخت می‌کاهد یا احتراق آن را به تاخیر می‌اندازد. پیش‌گیرنده آتش می‌تواند یک عامل شیمیایی یا ماده‌ای با ساز و کار فیزیکی باشد. همچنین می‌تواند روکشی باشد که بر روی یک ماده کشیده می‌شود.

این دستگاه را می‌توان در هر مکان دلخواه نصب کرد و وقتی دمای محیط به ۶۸ درجه سانتی‌گراد برسد، فعال می‌شود. این یعنی قبل از رسیدن موادی مانند چوب به نقطه اشتعال خود(کمترین دمای لازم برای اشتعال چیزی)، دستگاه فعال شده و بلافاصله ماده پیش‌گیرنده آتش در گستره ۳۶۰ درجه‌ای به اطراف پاشیده می‌شود و ۱.۲ تا ۱.۵ متر بُرد دارد.

"آرول" می‌گوید: این دستگاه به محض نصب، آماده است و پس از آن دیگر نیازی به مداخله دستی ندارد. این دستگاه حتی می‌تواند در جایی قرار گیرد که مانع از عبور شعله‌ها و پیشرفت آتش شود.

وی افزود: من استدلال کردم که با داشتن یک دستگاه اطفای حریق خودکار، افراد دیگر مجبور نیستند برای نجات خانه‌های خود به آتش نشانی متکی باشند. آتش نشانان نیز با وجود این دستگاه می‌توانند بر مهار آتش تمرکز کنند.

".F.A.C.E" هنوز یک نمونه اولیه است که به طور گسترده آزمایش نشده است. ضمن اینکه تمام درآمد حاصل از فروش این دستگاه به منظور اهدای این دستگاه به مناطقی با خطر آتش سوزی شدید صرف خواهد شد.

انتهای پیام