شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

مدیر عامل بعدی بانک مرکزی بورسیست؟

در حالی که تا این جای کار سه گزینه برای ریاست بانک‌مرکزی مطرح بود، حالا در میان بورسی‌ها زمزمه گزینه دیگری شنیده می‌شود. فردی که عده‌ای آمدنش را پایان جنگ میان بازار پول و سرمایه می‌خوانند و عده دیگری انتخابش را یک اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنند.

بانک و بیمه مدیر عامل بعدی بانک مرکزی بورسیست؟

روز چهارشنبه مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس جمهور، جمهوری اسلامی برگزار شد و قرار بر این است که این هفته اعضای کابینه رئیسی به مجلس معرفی شوند.

در کنار شناسایی جسته و گریخته اعضای کابینه جدید، که گمانه‌های مختلفی را درباره دولت رئیسی شکل داد، رئیس کل بانک‌مرکزی کمتر محل مناقشه بود.

با این حال تا این جای کار سه گمان درباره رئیس آینده بانک مرکزی وجود داشته است؛

اول: اکبر کمیجانی، رئیس فعلی بانک مرکزی که در هفته‌های پایانی دولت روحانی بر مسند ریاست نشست.

دوم: عبدالله طالبی، موسس بانک پارسیان که از سال ۹۷ از سوی عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک‌مرکزی به سمت دبیر کل بانک‌مرکزی منصوب شد. احتمالا نام او را با پرونده تخلف رستمی‌صفا و حواشی فساد بانکی در پارسیان به یاد می‌آورید.

سوم: رضا راعی کسی که سال‌های ۸۶ تا ۸۸ معاون ارزی بانک‌مرکزی بود و سپس برکنار شد. البته علت این برکناری که به گفته مقامات از بالا دیکته شده بود هیچ وقت مشخص نشد.

حالا در کنار این سه احتمال، فرض دیگری هم در حال بررسی است و این روزها در محافل بورسی حسابی گل کرده؛ استقرار نخستین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در برج لاجوردی.

علی صالح‌آبادی (زاده ۱۳۵۷، سبزوار) مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است. گزینه‌ای که بورسی‌ها معتقدند آمدنش پایان جنگ بین بازار پول و بازارسرمایه است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است.

علی صالح آبادی در روز اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد، در خرداد ۸۵ و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذرماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد.

در سوابق اجرایی صالح آبادی همچنین مسئولیت هایی همچون مدیر تالار منطقه ای بورس کرج و مسئول بررسی های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام به چشم می خورد.

وی عضویت در کمیته فنی هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB) مالزی را نیز در کارنامه دارد.

او اکنون رئیس بانک توسعه صادرات ایران و نویسنده سه عنوان کتاب مالی، شامل مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، گفتارهایی پیرامون بورس و بازارهای مالی اسلامی است.

به نظر می‌رسد این گزینه به منظور به تصویر کشیدن اهمیت بازارسرمایه برای دولت رئیسی بوده که معرفی شده چرا که به گمان برخی دولت رئیسی چاره‌ای جز تقویت بازار سهام ندارد.

این درحالی است که کارشناسان پولی معتقدند انتخاب رئیس کلی که تجربه مدیریت بانکداری مرکزی و تخصص و تحصیلات اقتصادی قابل توجهی ندارد، فقط با هدف سامان بخشیدن به بازار سرمایه یک اشتباه بزرگ است.

به باور این دسته از کارشناسان، رئیس کل بانک‌ مرکزی وظیفه دارد مدیریت سیاست‌های کلان اقتصاد را مورد توجه قرار دهد و سایر قیمت‌ها از این سیاست‌ها متاثر شوند نه ان که حمایت از بازار سرمایه را در الویت قرار دهد.

به عبارت دیگر آنها از به حاشیه رفتن نگاه کلان به سیاست‌گذاری نگران هستند و  عنوان می‌کنند که طبق قانون بانک مرکزی برای ایجاد سلامت بانکی، رشد تولید و کنترل تورم سیاستگذاری می‌کند نه این که بازار سرمایه با نیازهای خود به سیاست‌گذار کلان جهت بدهد.

منبع: تجارت‌نیوز