شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#کارشناسان

انتقاد تند کارشناسان صهیونیست از ارتش بعد از حمله موشکی حزب‌الله؛ «اسرائیل غافلگیر شد»


انتقاد تند کارشناسان صهیونیست از ارتش بعد از حمله موشکی حزب‌الله؛ «اسرائیل غافلگیر شد»

ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در ارزیابی مقاصد و مواضع حزب‌الله و شکست اطلاعاتی این رژیم موجب انتقادات تند کارشناسان صهیونیست از ارتش شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، به دنبال پاسخ های موشکی حزب الله لبنان به تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی این کشور، ارتش رژیم اسرائیل به دلیل ناکامی در پیش بینی درست مواضع حزب الله و شکست اطلاعاتی در این زمینه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

«طال لیو رام» خبرنگار نظامی وب سایت روزنامه صهیونیستی معاریو در این خصوص گزارش داد که ارزیابی سرویس‌های امنیتی ارتش اسرائیل بعد از حمله هوایی به جنوب لبنان این بود که حزب الله پاسخ نخواهد داد و همچنین سرویس‌های امنیتی ارزیابی کردند که ارتش اسرائیل برای هدف گرفتن و کشتار فلسطینیان در اردوگاه آوارگان آزادی عمل خواهد داشت.

این خبرنگار صهیونیستی افزود، حتی هنگام شلیک موشک از سمت لبنان سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل هیچ اطلاعاتی از قصد حزب‌الله برای پرتاب موشک نداشتند و با وجود استقرار سامانه‌های گنبد آهنین اسرائیل از پاسخ حزب‌الله غافلگیر شد.

وی تاکید کرد که ارتش اسرائیل باید روش تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود را به شکل عمیق بررسی کند و ببیند که در ارزیابی‌های خود مبنی بر اینکه حزب الله پاسخ نخواهد داد تا چه اندازه اغراق می‌کند.

لیو رام تصریح کرد که جنگ در لبنان به هیچ وجه در راستای منافع اسرائیل نیست و پذیرفتن وقایعی که حوادث نوار غزه را یادآوری می‌کند در جبهه شمالی «اسرائیل» ممنوع است؛ به ویژه که دشمن در لبنان بسیار قویتر از نوار غزه است.

وی افزود، به نظر می‌رسد اسرائیل خطر حزب‌الله را دست کم گرفته و درست است که این حملات موشکی حزب الله به کسی آسیب نرساند اما از نظر استراتژیک این یک اقدام بسیار خطرناک علیه اسرائیل محسوب می‌شود و بیانگر آن است که حملات موشکی بعدی قریب الوقوع خواهد بود.

وی همچنین اظهارات سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به روزنامه نگاران مبنی بر اینکه «حزب الله مناطق بازار را هدف قرار داد و این نشان می‌دهد که به دنبال تشدید درگیری نیست» را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد که یک «کشور» قدرتمند مانند اسرائیل نباید به خودش اجازه دهد که چنین اظهاراتی را به شکل علنی مطرح کند.

همچنین «عاموس هرئیل» عدم توانایی اطلاعاتی نظامی اسرائیل در ارزیابی شرایط درگیری‌ها را مورد انتقاد قرار داده و گفت که اسرائیلی‌ها همانند رهبران خود جنگ را نمی‌خواهند اما این به معنای آن نیست که آنها باید به راحتی توضیحاتی را که ارتش برای خود ارائه می‌دهد، بپذیرند.

وی افزود، ارتش اسرائیل تا صبح تصور می‌کرد که حزب الله به حمله هوایی اسرائیل پاسخ نخواهد داد اما ارتش بعد از حملات موشکی حزب الله اعلام کرد که این حزب همچنان بازدارنده بوده و به دنبال تشدید درگیری‌ها نیست.

این تحلیلگر صهیونیست ادامه داد، ارتش اسرائیل باید مراقب برخی داستان‌سرایی‌ها باشد. این اتفاق چندین سال است که در غزه می‌افتد؛ جایی که اسرائیل روابط پیچیده میان حماس و گروه‌های کوچک فلسطینی را نادیده گرفت و تصور می‌کرد که جنبش حماس از حملات موشکی گروههای کوچک فلسطین علیه مواضع اسرائیل ناراضی است.

وی تصریح کرد، اما ناامیدی دردناک اسرائیلی‌ها در ماه مه گذشته در جنگ غزه نشان داد که بر خلاف ارزیابی‌های اولیه سرویس‌های امنیتی اسرائیل، حماس با حمله موشکی علیه قدس عملاً یک جنگ کوچک را در در غزه آغاز کرد.

این کارشناس صهیونیست اظهار داشت که خطر حزب‌الله تنها مربوط به حملات موشکی و تعداد موشک‌های آن نمی‌شود. این حزب بعد از پایان جنگ دوم لبنان در پرتاب موشک‌های کاتیوشا به سمت «اسرائیل» نقش داشت و اکنون بر شدت آن افزوده شده است. تصمیم برای حمله موشکی و اعلام آن بخشی از تلاش حزب الله برای حفظ معادله بازدارندگی در برابر اسرائیل است.

وی به نقل از «میخائیل میل اشتاین» پژوهشگر دانشگاه تل‌آویو و افسر سابق یگان تحقیقاتی در بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفت، بین رویدادهای اخیر منطقه خلیج فارس و لبنان و جنگ اخیر در نوار غزه زمینه مشترکی وجود دارد. همچنین هریک از این کانون‌های درگیری در شرایط خاص خود گسترش می‌یابد و شاید این تحولات مربوط به سیاست‌های کابینه جدید اسرائیل و تغییر دولت در آمریکا باشد و من می‌ترسم که ارزیابی ما از دشمن مربوط به سال‌های گذشته باشد و نتوانیم تغییرات جاری را به خوبی درک کنیم.

انتهای پیام/