شهرخبر

اگر صورتتان جوش می‌زند این کارها را هرگز انجام ندهید

کدخبر: 431687
اقتصاد نیوز : پوشاندن آکنه با مواد نامناسب و با روش‌های اشتباه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از عصر ایران، پوشاندن آکنه با مواد نامناسب و با روش‌های اشتباه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شود. ناحیه‌ زیر چشم، دارای پوست خشک است و کانسیلرهایی که زیر چشم استفاده می‌شود معمولا چرب هستند. اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن است.

 

علل آکنه صورت از نظر عملی

بلوغ مهم‌ترین عامل آغازکننده آکنه است و علت آن هم افزایش هورمون آندروژن است. ثابت شده‌است که هورمون آندروژن یا هورمون مردانه باعث افزایش تولید چربی و همچنین افزایش روند شاخی شدن پوست می‌شود. سایر عوامل شروع‌کننده عبارتند از:

  • حاملگی؛
  • تغییرات هورمونی؛
  • مواد پاک‌کننده پوست؛
  • رطوبت بیش از حد؛
  • تعریق زیاد؛
  • وراثت؛
  • استفاده از هورمون‌های آنابولیک (فراگَشتی)(که مورد استفاده بدن‌سازان قرار می‌گیرد)؛
  • تحریک پوست با خاراندن و همچنین ایجاد زمینه التهاب و عفونت؛
  • تجمع سلول‌های مرده و ایجاد زمینه مناسب برای بسته شدن دهانه فولیکول مو؛
  • استرس با مکانیزم افزایش هورمون‌های فوق کلیوی که آندروژن‌ها هم در آن وجود دارند؛
  • داروهای دارای هالوژن (ید، کلرید، برومید) مثل لیتیوم، باربیتورات‌ها و غیره؛
  • غذاهای دریایی که حاوی ید زیاد هستند؛
  • غذاهای حاوی قند و چربی زیاد؛
  • غذاهای حاوی پروتئین کم؛
  • کاهش مصرف ویتامین E و ویتامین A.

پوست

 

اشتباهات زیادی در درمان آکنه و جوش وجود دارد که می‌تواند منجر به تشدید آکنه و بدترشدن آن شود. شست‌وشوی مکرر و افراط باعث خشکی پوست خواهد شد. شست‌وشوی دو تا سه بار در روز معمولا برای رعایت بهداشت کافی است. در نظر مبتلایان به آکنه، این جوش‌ها چیزی جز غم و غصه و رنج نیست، اما راهکارهایی وجود دارد که بتوانیم با این جوش‌های مزاحم کنار بیاییم.

 

کارهایی که موقع جوش زدن نباید انجام دهید

ترکاندن جوش‌های برآمده و کیستی

جوش‌های سفت، ملتهب و دردناکی را که روی پوست ظاهر می‌شوند، به‌هیچ‌وجه نترکانید، زیرا این کار باعث می‌شود جای جوش روی پوست باقیمانده و دیرتر بهبود پیدا کند. خارج کردن چرک از برخی از انواع جوش چرکی با احتیاط مشکلی ندارد، اما اگر برخی از انواع آکنه خیلی عمیق و جدی باشند، برای خارج‌کردن چرک به کمک پزشک نیاز است.

 اسکراب صورت برای جوش

اسکراب کردن پوست یعنی لایه برداری فیزیکی، مثل استفاده از لیف یا سایر اسکراب‌های موجود در بازار که دانه‌های ریزی دارد و سطح صورت را لایه‌برداری می‌کند. یکی از شایع‌ترین محرک‌های ابتلا به آکنه، استفاده مکرر از لایه‌بردارهاست مخصوصا لایه‌بردارهایی که در آرایشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود و تنها جنبه زیبایی دارد.

 

به طور کلی اسکراب وضعیت آکنه‌ها را بدتر می‌کند، چون اثر آنها روی لایه محافظ پوست است و این می‌تواند تحریکات پوستی را افزایش دهد. به جای آن خیلی ملایم پوستتان را با یک مایع شست‌وشو دهنده غیرحساسیت زا و با PH متعادل بشویید تا التهابات هم کاهش یابد. البته حواستان باشد که مایع شست‌وشو دهنده را به‌خوبی از روی پوست آبکشی کنید چون اگر مقدار کمی از آن روی پوست باقی بماند، احتمال دارد پوست شما را حسابی تحریک کند.

به شما توصیه می‌کنیم به جای استفاده از این روش، از ترکیبات درمان‌کننده آکنه مانند پماد ویتامین A و سایر لوسیون‌های درمانی آکنه و البته رتینوییدهای موضعی استفاده کنید (البته با تجویز پزشک متخصص پوست) که دارای خواص لایه‌برداری نیز است.

پوشاندن جوش‌ و آکنه با کانسیلر زیر چشم

پوشاندن آکنه با مواد نامناسب و با روش‌های اشتباه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شود. ناحیه‌ زیر چشم، دارای پوست خشک است و کانسیلرهایی که زیر چشم استفاده می‌شود معمولا چرب هستند. پس اگر از آنها برای پوشاندن و مخفی کردن جوش‌ها استفاده کنید دچار اشتباه بسیار بزرگی شده‌اید. به‌جای کانسیلرهای عادی از انواع غیرکومدوژنیک (محصولاتی که روی آنها کلمه غیرکومدوژنیک ذکر شده، یعنی موجب آکنه نمی‌شوند یا به‌بیان دیگر باعث انسداد منافذ پوست‌تان نمی شود) و مسدودکننده حفره‌ها استفاده کنید. به‌طور کلی بهتر است از مصرف مواد آرایشی حاوی سیلیکون یا میکا پرهیز کنید.

اگر کارخانه‌ ماده‌ای آرایشی ادعا می‌کند که دارای آب‌رسانی قوی و رطوبت است، از آن هم دوری کنید تا جوش نزنید. از مواد آرایشی و بهداشتی متنوع استفاده نکنید تا واکنش پوست‌تان به یک ماده‌ به‌خصوص را راحت‌تر بررسی و با پزشک درباره‌ آن واکنش‌ها مشورت کنید. متخصصان پوست به نکته‌ مهمی اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی خوب کافی نیست، زیرا بسیاری از افراد بعد از آرایش از موادی برای پاک کردن آن استفاده می‌کنند که باعث ایجاد آکنه می‌شود. پس توصیه‌ی پزشکان متخصص پوست این است که آرایش و پوست خود را با آب بشویید تا از عوارض مصرف پاک‌کننده‌ها دور بمانید.

 باورهای غلط را کنار بگذارید

پیشرفت علم دیگر جایی برای باورهای غلط درباره آکنه باقی نگذاشته است. همان طور که گفته شده آکنه هیچ ربطی به کثیفی ندارد! برخلاف چیزی که مادرهای مهربان می گویند، آکنه هیچ ربطی به شستن صورت و کثیفی دست ها ندارد.

یکی دیگر از باورهای غلط تاثیر تغذیه در پیدایش آکنه است، در حالی که هیچ مدرک قوی برای ارتباط غذاها با آکنه وجود ندارد، اما همچنان تعداد بالایی از افراد اظهار می‌دارند که شدت جوش‌های آنها بعد از خوردن غذایی خاص بیشتر می‌شود، اما حقیقت آن است که هیچ ارتباطی بین آکنه و چیزی که شما می‌خورید، وجود ندارد.

پاک‌نکردن آرایش

در حال فشار دادن جوش و آکنه حتی اگر نسبت‌ به پاک کردن آرایش خود بسیار مقید باشید، باز هم امکان دارد که مقداری از بقایای آرایش در شب روی پوست‌تان جا خوش کند. این بقایا می‌توانند منجر به مشکلاتی جدی شده و روی ظاهر پوست اثر منفی بگذراند. اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بمانند باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند و روی پوست سِبوم یا چربی طبیعی ایجاد می‌کنند. طبیعی است که تجمع چربی طبیعی روی پوست موجب آکنه می‌شود. ضمن اینکه وجود این چربی‌ها در روند طبیعی پوست برای درمان خودبه‌خودی و نوسازی اختلال ایجاد می‌کند.

مراجعه نکردن به پزشک

اگر از همه افرادی که تا به حال آکنه را تجربه کرده‌اند بپرسید که اولین اقدام شما بعد از مواجهه با این جوش‌های غم‌انگیز چه بود، بیشتر آنها پاسخ می‌دهند مراجعه به داروخانه و درخواست کمک! این اصلا بد نیست که در مرحله اول محصولات بهداشتی مورد تایید پزشک داروساز را برای رهایی از آکنه امتحان کنید. حتی اگر خوش‌شانس باشید به نتیجه هم می‌رسید اما اگر درمان‌های خودسرانه‌تان برای بیش از 12 هفته بدون پاسخ باقی ماند؛ دیگر زمان آن رسیده که به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و بیش از این بیماری‌تان را به بازی نگیرید.

درست استفاده نکردن از نسخه پزشک

بیماران باید حتما نسخه تجویز شده را طبق دستور آن استفاده کنند. استفاده بیش از حد، کمک به از بین بردن بیشتر جوش نمی‌کند و چه بسا به پوست آسیب می‌رساند و قرمزی و خشکی بیشتری را به دنبال خواهد داشت و حتی ممکن است سبب ایجاد لک‌های تیره روی پوست شود. درست مصرف نکردن نسخه، درمان را به تاخیر می‌اندازد. خیلی از بیماران بعد از 2 هفته انگیزه خود را از ادامه درمان از دست می‌دهند، نباید یک شبه منتظر نتیجه بود.

استفاده از روبالشی کثیف

روبالشی شما می‌تواند زمینه‌ مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. این باکتری‌ها باعث ایجاد انگل دمودکس در مژه‌ها و همچنین ایجاد آکنه می‌شوند. همه‌ افراد به‌ویژه کسانی که در منافذ پوستی‌شان آکنه ایجاد می‌شود، باید به نظافت روبالشی توجه زیادی کنند. وجود آکنه روی پوست باعث می‌شود تا نیاز به انجام اقدامات مختلف برای جلوگیری از شکستگی پوست بیشتر و جدی‌تر پیگیری بشود. رعایت نظافت روبالشی نیز یکی از این اقدامات است.

رهاکردن درمان در همان هفته‌های اول

اول از همه باید بدانید که پوست، خیلی آهسته و آرام به درمان‌ها پاسخ می‌دهد، حتی اگر فقط در عرض چند روز جوش زده باشید، باز هم برای التیام آنها نیاز به زمان زیادی دارید. معمولا برای این که پوست به چنین درمان‌هایی پاسخ دهد، باید حدود 2 تا 6 هفته صبر کنید؛ یعنی حداقل باید یک ماه درمان‌ها را ادامه دهید و در صورتی که هیچ نتیجه‌ای نگرفتید و هیچ‌گونه بهبودی ندیدید، می‌توانید درمان را متوقف کنید چون احتمال دارد آن درمان با شما سازگار نباشد. البته به یاد داشته باشید که در بعضی موارد در هفته‌های اول درمان، پوست تحریک می‌شود تا جایی که گاهی آزاردهنده هم می‌شود. اما شما نباید درمان را قطع کنید؛ دقت کنید آکنه‌ها عفونت نیست، بلکه نوعی التهاب پوستی است که می‌تواند قبل از بهتر شدن مدتی تشدید هم بشود.

آرایش زیاد

مردم دوست دارند وقتی در روزهای نخست بعد از درمان جوش به نتایج دلخواه خود می‌رسند، هر چقدر می‌توانند مواد آرایشی به پوست خود بمالند. انجام این کار می‌تواند به تضعیف بیشتر پوستتان و همچنین صدمات بیشتر پوست منجر شود.

دوری از درمان‌های غیرحرفه‌ای و بی‌اساس برای جوش و آکنه

در حال ترکاندن جوش و آکنه قبول کنید تمام اطلاعاتی که در سطح اینترنت تجویز می‌شود یا برخی از تجویزات دوستان و آشنایان کاملا به‌دردنخور و بعضا مضر است. مثلا، کیست‌ها معمولا هورمونی هستند؛ پس برای درمان کیست‌ها و جوش هورمونی باید به متخصص پوست مراجعه کنید و نگذارید که راهکارهای اشتباه موجب باقی ماندن آثار روی صورت‌تان شود. درواقع، باید به ایجاد تعادل در هورمون‌ها کمک کنید.

پس وقت و پول خود را برای خرید تجویزاتی که پایه و اساس درستی ندارند، صرف نکنید. زیرا ممکن است اوضاع بدتر بشود و درنهایت باید به متخصص پوست مراجعه کنید؛ یعنی مشکلی را که به‌دست متخصص حل می‌شود، بیهوده حادتر نکنید. شاید برای همه مراجعه‌ی مداوم به متخصص پوست برای رسیدگی به وضعیت آن مقدور نباشد، اما بهتر است هر چند وقت‌ یک بار حتما این کار را انجام بدهید.

فشار دادن جوش‌ها

دستکاری و فشار دادن جوش‌ها باعث افزایش مدت زمان بهبود و افزایش احتمال اسکار می‌شود. دستکاری با وسایل آلوده باعث ورود باکتری به پوست و تشدید التهاب می‌شود. افرادی که مرتب ضایعات آکنه را دستکاری می‌کنند، اغلب چند بار در طول روز آن را معاینه کرده و درصدد تخلیه ترشحات داخل آن هستند که در نتیجه عوارضی روی پوست خود به جا می‌گذارند.

نکته: نگذارید این جوش‌های مزاحم بر زندگی روزمره شما غالب شود. شما خوب می‌دانید که این مشکل بسیار شایع است و برای هر فردی پیش می‌آید. فراموش نکنید که اطرافیان شما هم این را می‌دانند. پس سعی کنید با بی‌اهمیت جلوه دادن موضوع و اعتماد به نفس کامل، به زندگی روزمره خود ادامه دهید. شاید این طور زودتر هم بتوانید روی این جوش‌های مزاحم را کم کنید.