شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#روسیه#اروپا

هشدار روسیه درباره تلاش ناظرین غربی برای دخالت در انتخابات دوما


هشدار روسیه درباره تلاش ناظرین غربی برای دخالت در انتخابات دوما

مقام وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، عدم حضور ناظرین سازمان امنیت و همکای اروپا تأثیری بر کیفیت نظارت بر انتخابات آتی دوما ندارد و یک سناتور روس نیز گفت: ناظرین غربی همواره سعی دارند بر روند انتخابات در روسیه مداخله کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "آندری کلیموف" رئیس کمیسیون دفاع از حاکمیت کشور در فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرد که ناظرین کشورهای متحد غربی همواره سعی کرده‌اند تا در روند انتخابات در روسیه دخالت کنند و این تلاش آنها غیرقابل قبول و محکوم شده است.

کلیموف روز جمعه در نشست شورای فدراسیون در این باره گفت: «طی سال‌های گذشته بارها و بارها اتفاق افتاده که همتایان غربی ما، اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، اختیارات و قدرت میهمان بودن خویش را گسترش داده‌اند. برخی ناظرین که از به اصطلاح "غرب متحد" در روسیه حضور می‌یابند واقعاً تلاش کرده‌اند تا در روند انتخابات ما دخالت کنند و این برخورد برای هر کشور مستقلی غیرقابل قبول است.»

وی با اشاره به اینکه ناظرین خارجی می‌توانند آزادنه و مستقل در روند جریانات سیاسی در روسیه حضور داشته باشند، ولی باید از قوانین مربوط به حقوق خویش سوء استفاده می‌کنند، ادامه داد: «قوانین روسیه درباره حضور ناظرین خارجی مشخص است و آنها حق دارند آزادانه بر روند انتخابات نظارت داشته باشند و کمیسیون‌های انتخاباتی و ارگان‌های دولتی موظفند با آنها همکاری لازم را داشته باشند. ولی این میهمانان خارجی نباید از وضعیت خود سوء استفاده کرده و در مسائلی که ارتباطی به نظارت و برگزاری انتخابات ندارند، مداخله کنند. در حالی که برخی ناظرین غربی بطور عمدی در گزارشات خود روند انتخابات را سیاه نمایی کرده و واقعیات را بیان نکرده و پنهان می‌کنند.»

"آلیگ گاوریلوف" معاون مدیر بخش اطلاعات و انتشارات وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه در نشست شورای فدراسیون (سنای) این کشور اعلام کرد که عدم تمایل و خودداری دفتر حقوق بشر و موسسات دموکراتیک سازمان امنیت و همکاری اروپا از اعزام ناظرین خود به انتخابات ماه سپتامبر دومای دولتی، به هیچ وجه تأثیری بر کیفیت روند نظارت بر جریان انتخابات نخواهد داشت و این انتخابات بدون حضور آنها نیز به بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از روسیه، ظاهراً در جریان اوضاع قرار ندارد   

در همین رابطه "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن نیز به بیانیه انتقاد آمیز وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به مقامات مسکو که گویا مانع از نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا بر روند انتخابات آتی دومای روسیه شده‌اند، واکنش نشان داد.

آنتونوف شب گذشته در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشت: «بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده، به عبارت ساده، گیج کننده است. چنین احساس می‌شود که مقامات آمریکایی بطور کامل در جریان اوضاع قرار ندارند. برای اینکه آنها متوجه واقعیت شوند، باید به آنها یادآوری کنم که طرف روسی کاملاً آمادگی دارد تا گروه ناظرین دفتر حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا را بپذیرد، البته تعداد آنها نباید کمتر از گروه اعزامی از سوی این سازمان به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در ایالات متحده باشد. و خودداری سازمان امنیت و همکاری اروپا از اعزام ناظرین خود به روسیه، انتخاب خود آنها بوده است.»

سفیر روسیه تأکید کرد که استقلال عمل در نظارت بر روند انتخابات، هیچ ارتباطی به تعداد ناظرین ندارد و هر عقل سلیمی درستی این منطق را درک می‌کند.

لازم به یادآوری است، تصمیم سازمان امنیت و همکاری اروپا در این باره که ناظرین خود را برای حضور در انتخابات آتی دومای دولتی اعزام نخواهد کرد، به این دلیل که دولت روسیه محدودیت‌هایی را برای ناظرین خارجی در نظر گرفته، روز چهارشنبه گذشته در سایت رسمی این سازمان منتشر شد. به گفته رئیس دفتر حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا، این ارگان باید این امکان را داشته باشد که خود تعداد ناظرین اعزامی را مشخص کند و کشور میزبان نباید در این خصوص دخالت کند.

انتخابات آتی دومای دولتی روسیه برای هشتمین دور آن برای "روز واحد رأی گیری" در تاریخ 19 سپتامبر سال 2021 (28 شهریور ماه) در نظر گرفته شده است که البته با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا در طول سه روز – 17، 18 و 19 سپتامبر انجام خواهد شد.

انتهای پیام/