شهر خبر

اولین تلاش "استقامت" برای نمونه‌برداری از مریخ با شکست مواجه شد

اولین تلاش "استقامت" برای نمونه‌برداری از مریخ با شکست مواجه شد

 اولین تلاش مریخ‌نورد "استقامت" برای جمع‌آوری نمونه از سطح مریخ طبق برنامه پیش نرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد "استقامت" که اندازه‌ای مشابه یک خودرو دارد و در ماه فوریه گذشته در دهانه‌ی جزرو فرود آمد دو هدف دارد: جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از حیات و جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ برای بازگرداندن به زمین در آینده.

این سطح‌نورد در روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) نمونه‌برداری خود را با حفر چاله‌ای در مریخ آغاز کرد. اما به گفته‌ی مقامات ناسا، طبق اطلاعاتی که به زمین رسیده هیچ سنگ یا خاکی درون لوله‌های آزمایش این مریخ‌نورد قرار نگرفته است.

"توماس زوربوچن"(Thomas Zurbuchen)، معاون علمی ناسا در بیانیه‌ای گفت: اگرچه ما موفق به انجام نمونه‌برداری نشدیم اما همیشه هنگام انجام کارهای جدید چنین ریسک‌هایی وجود دارد. وی افزود:‌ من مطمئنم که ما یک گروه حرفه‌ای داریم که این مشکل را حل می‌کنند.

مریخ‌نورد "استقامت"‌ ۴۳ لوله آزمایش با خود حمل می‌کند و در این ماموریت قرار است ۲۰ لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. "استقامت" برای این کار با کمک بازوی رباتیک خود حفره‌ای بر روی سطح مریخ ایجاد کرده است.

به گفته‌ی مقامات ناسا، داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که بازوی رباتیک به درستی کار خود را انجام داده است و فرایند پر کردن لوله‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

گروه "استقامت" در توییتر این مریخ‌نورد نوشتند که چنین اتفاقی در آزمایش‌های انجام شده در زمین هرگز رخ نداده بود.

"جنیفر تروسپر"(Jennifer Trosper) از مرکز پیشرانه جت ناسا می‌گوید: تصور اولیه ما این است که چنین مشکلی به دلیل غیرمنتظره بودن ویژگی یکی از سنگ‌ها رخ داده و سخت‌افزارهای "استقامت" ایرادی ندارند. در روزهای آینده محققان داده‌های به دست آمده را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهند تا علت خالی ماندن لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری را دریابند و به جمع‌آوری داده‌های بیشتری از جمله تصاویری از حفره ایجاد شده می‌پردازند.

انتهای پیام