شهر خبر

دیدار رؤسای مجالس تانزانیا و زنگبار با رئیس مجلس شورای اسلامی

دیدار رؤسای مجالس تانزانیا و زنگبار با رئیس مجلس شورای اسلامی

روسای مجالس تانزانیا و زنگبار با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، جاب ان دو گای و زبیر علی مولید روسای مجالس تانزانیا و زنگبار که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوره سیزدهم در تهران بسر می برند، با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از حضور روسای مجالس تانزانیا و زنگبار در مراسم تحلیف گفت: « تاریخ روابط دو ملت به سال ۱۲۶۵ هجری شمسی بر می گردد و این ارتباطات دیرینه زمینه گسترش مراودات دوستان در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم کرده است که باید با برنامه ریزی از آن در راستای منافع دو کشور بهره برد.»

وی خاطر نشان کرد: « قاره آفریقا جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و همواره از تقویت همکاری ها با کشورهای آفریقایی بویژه کشور تانزانیا استقبال می کنیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه مجالس عنوان داشت: « تقویت ارتباطات پارلمانی و گفت وگو میان کمیسیونهای تخصصی و گروههای دوستی پارلمانی به توسعه مناسبات در دیگر بخش ها منجر می گردد.»

وی در همین راستا تصریح کرد: «اطمینان دارم همکاری ها و مراودات همه جانبه فی مابین در سالهای آتی تداوم خواهد یافت و تقویت خواهد شد». 

رئیس مجلس شورای اسلامی، توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری را از اولویت¬های مناسبات فی مابین دانست و تأکید کرد: «امید است که ظرفیتهای موجود برای تقویت مناسبات اقتصادی به کار گرفته شود و همکاریهای تجاری ـ اقتصادی بیش از پیش تقویت گردد».

**ابراز خرسندی رئیس مجلس تانزانیا از مسیر رو به رشد تعاملات و مراودات فی مابین 

جاب ان دو گای رئیس مجلس تانزانیا نیز در ادامه این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: « جای بسی خرسندی است که تعاملات و مراودات فی مابین در مسیر رو به رشدی قرار دارد» . وی متذکر شد «سفارت ایران در تانزانیا با سابقه بیش از نیم قرن تقویت مناسبات میان تانزانیا و جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد». 

جاب ان دو¬گای، تاریخچه روابط دیرینه بین دو کشور را حضور مردمانی از شیراز در تانزانیا دانست و گفت: «همواره در طول تاریخ روابطی برادرانه میان مردم دو کشور برقرار بوده است». 

روسای مجالس تانزانیا و زنگبار ضمن تشکر و قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت دعوت به سیزدهمین دوره تحلیف ریاست جمهوری ایران، برای ملت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور ایران آرزوی موفقیت کردند.

در این دیدار عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و تانزانیا، خانم لاجوردی، روح الامینی، سلیمی و نوروزی از اعضای گروه دوستی ـ پارلمانی ایران و تانزانیا حضور داشتند و بر تقویت و تحکیم مناسبات دوستانه فیمابین تأکید کردند.

منبع: خانه ملت