به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محسن رضایی، صبح جمعه ۱۵مردادماه ۱۴۰۰در محل دبیرخانه مجمع با عسکر شکیراف ، معاون سنا جمهوری قزاقستان و هیات همراه دیدار و پیرامون مسائل مهم بین المللی و گسترش همکاری های ایران و قزاقستان گفتگو کرد.

در این دیدار دکتر رضایی با خوش آمدگویی به معاون سنا جمهوری قزاقستان گفت: تشکر می کنیم که شما و همراهانتان در مراسم تحلیف آیت الله رئیسی شرکت کردید. سابقه پیوند و همکاری میان ایران و قزاقستان توام با صلح و برادری بسیار طولانی است. ما هیچگاه با یکدیگر وارد نزاع و درگیری نشده ایم. بعد از انقلاب اسلامی و بعد از فروپاشی شوروی، روابط ما بسیار خوب بوده است. نمونه آن مذاکرات آستانه است که به میزبانی شما برای تحولات منطقه ای رایزنی های خوبی انجام شد.

دکتر رضایی افزود: ما از ارتقاء همکاری ها و نقش آفرینی بیشتر قزاقستان در تحولات منطقه ای، استقبال می کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در موضوعات همکاری های اقتصادی هم خواهان رشد ارتباطات میان ایران و قزاقستان هستیم. شما اراضی کشاورزی و معادن بسیار خوبی دارید. ایران می تواند در این امور با شما سرمایه گذاری مشترک داشته باشد. فرصت های خوبی از نظر اقتصادی برای تجار و سرمایه گذاران شما در ایران وجود دارد. بنادر جنوبی ما شما را به هندوستان و کشورهای اروپایی و آفریقایی وصل می کند.

دکتر رضایی گفت: راه آهن ایران، ترکمستان و چین می تواند حجم زیادی از تولیدات شما را به ایران و فراتر از ایران برساند. این مسیر متاسفانه الان بسته است و می توان در دولت جدید، آن را بازگشایی کرد. استفاده از این راه آهن برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود. دریای خزر هم امکان خوبی برای همکاری بیشتر ما و شما است. ما حامی پیشرفت قزاقستان هستیم. ما از ناامنی و جنگ و چالش درمنطقه دوری می کنیم و طرفدار صلح و امنیت در جهان بویژه منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و غرب آسیا هستیم.

معاون سنا جمهوری قزاقستان نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران و ملاقات با دکتر محسن رضایی گفت: برای ما حضور در مراسم تحلیف و پیگیری روابط با ایران بسیار با اهمیت است. ما از جایگاه بالای مجمع تشخیص مصلحت نظام مطلع هستیم. از جنابعالی برای این دیدار قدردانی می کنیم. از سوی رئیس جمهور قزاقستان، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می گویم.

وی گفت: امیدواریم دو ملت دوست یعنی ایران و قزاقستان به هم نزدیک تر شوند. ما از همکاری برادرانه با ایران استقبال می کنیم.