شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ونزوئلا#مجمع تشخیص#ثابت
ملت ونزوئلا به الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است/ محسن رضایی تحلیل می‌کند

ملت ونزوئلا به الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است/ محسن رضایی تحلیل می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران در چهاردهه گذشته ثابت کرده است که از همکاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان جنوبی خود استقبال می کند.

اعتمادآنلاین| محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز پنجشنبه 14 مرداد ماه 1400 با علی بن احمد زاید، وزیر صنعت و تجارت قطر و ریکادو مندز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو گرد.

 

به گزارش فارس، رضایی ضمن خوش آمدگویی به هیات قطری، گفت: روابط ایران و قطر، برادرانه است و در سایه این روابط برادرانه می توانیم به صلح، امنیت، رونق و رفاه در منطقه کمک کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتباط میان کشورهای مسلمان منطقه را موضوعی کلیدی و کارگشا خواند و افزود: ایران در چهاردهه گذشته ثابت کرده است که از همکاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان جنوبی خود استقبال می کند.

 

وی افزود: ایران و قطر بارها در فراز و نشیب رویدادها و حوادث در کنار یکدیگر به ثبات منطقه کمک رسانده‌اند. ما در زمانی که قطر بی دلیل تحت فشار قرار گرفته بود محاصره قطر را کنار زدیم و بی منت کمک کردیم و معتقدیم اگر این حضور موثر و برادرانه تداوم یابد، رونق و آرامش در کشورهای اسلامی تحقق پیدا می کند.

 

رضایی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایران و تجارت مستقیم ایران و قطر اشاره کرد و گفت: شما می توانید در رونق بنادر ایران بویژه در استان بوشهر و خوزستان سرمایه‌گذاری کنید و یقین دارم توسعه تجارت قطر با ایران، به نفع منطقه خواهد بود. ایران دسترسی شما را به بازارهای شمالی و منطقه قفقاز فراهم می کند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از طرف قطری دعوت کرد تا در فرصتی دیگر با سفر به ایران، زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری و همکاری را بررسی کند.

 

علی بن احمد زاید، وزیر صنعت و تجارت قطر نیز با قدردانی از پیگیری های جمهوری اسلامی ایران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از توسعه روابط دو جانبه گفت: امیدوارم به زودی در قطر، میزبان کمیسیون مشترک تجاری دو کشور باشیم و ارتباطات تهران و دوحه در عرصه های گوناگون بویژه در انتقال برق و سرمایه‌گذاری های مشترک توسعه پیدا کند.

 

همچنین محسن رضایی، در دیدار با معاون رئیس جمهور ونزوئلا ضمن خوش آمدگویی به هیات ونزوئلایی گفت: ملت ونزوئلا به ملتی انقلابی و الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است. قلب های دو ملت و افکارمان به یکدیگر نزدیک است. دستاوردهای شما در سختی های اخیر بزرگ بوده است. ما دخالت در امور داخلی ونزوئلا و تحریم های ظالمانه را هیچگاه قبول نکردیم. ما صد سال است که با استعمار می جنگیم. ما توانستیم انگلیسی ها و آمریکایی ها را بیرون کنیم و تبدیل به قدرتی بزرگ در منطقه شده ایم. شما هم موفق خواهید شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:. ما با همکاری هم می توانیم باشگاهی از کشورهای تحریم شده متشکل از پانزده کشوری که مورد تحریم قرار گرفته اند، ایجاد کنیم و برای همکاری های بیشتر تصمیم گیری کنیم.

 

رضایی افزود: استقلال، مقاومت و پیشرفت کشور دوست ونزوئلا برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و همواره از عزت شما در برابر بدخواهان حمایت خواهیم کرد و امیدواریم که همکاری های  اقتصادی ما گسترش پیدا کند. ما برای این همکاری ها آمادگی کامل داریم. روابط ما نوپا است اما به سرعت می تواند رشد پیداکند.

 

وی افزود: انتخابات مجلس شما نشان داد که ملت ونزوئلا پای آرمان های خود ایستاده است. نیروهای انقلابی در ایران تحولات و مقاومت ملت ونزوئلا را دنبال می کنند و سلام ما را به جناب آقای مادرو برسانید و به ایشان بگویید که این مقاومت و تلاش منجر به موفقیت خواهد شد.

 

ریکادو مندز که در راس هیاتی برای تحلیف آیت الله رئیسی به تهران آمده است، ضمن ابراز خوشحالی از سفر به تهران و ملاقات با محسن رضایی گفت: برای ما مایه مباهات است که با جنابعالی دیدار می کنیم. برای ما روابط با ایران و ارتقا آن به بالاترین سطوح اهمیت فراوانی دارد. فاز اول روابط ما از دوران رئیس جمهور فقیدمان هوگوچاوز شروع شد و اکنون ادامه دارد.

 

وی گفت: ما از فرمانده چاوز آموخته ایم که به ملت ایران بزرگ احترام بگذاریم. مردمان ما برای حفظ استقلال و مفاهیم ضد امپریالیستی ایستادگی کرده اند و در این راه از ناحیه تحریم های آمریکا، آسیب هایی را متحمل شده ایم.

 

معاون رئیس جمهور ونزوئلا گفت: امیدواریم دو ملت ایران و ونزوئلا به هم نزدیک تر شوند. ما همواره از همکاری با ایران استقبال می کنیم و قدردان همراهی صمیمانه و برادرانه ملت ایران هستیم. روحیه ما برای مقابله با مشکلات بیشتر شده و در کنار شما بر همه سختی ها غلبه خواهیم کرد.

 

در این دیدار آقایان موحد، معاون امور بین الملل مجمع تشخیص، و نظری و زارعی کوشا مدیران کل امور بین الملل و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت، سفیر ونزوئلا در تهران و مقاماتی از وزارت خارجه و برنامه ریزی دولت ونزوئلا حضور داشتند.